Julie Domina, en ejendomsmægler fra USA, mener klart, at supermarkeder bør give kunderne rabat, hvis de benytter sig af selvbetjeningskasser. Har hun en pointe?
Teknologisk besvær og manglende rabatter
Julie påpegede, hvor ofte disse maskiner har tekniske problemer, hvilket kan være særligt vanskeligt for ældre og synshandicappede. Hun mener, at hvis virksomhederne sparer penge ved ikke at ansætte personale til kassen, så bør besparelsen gå videre til kunderne. "Hvis jeg skal tjekke mig selv ud, vil jeg have en rabat, fordi det betyder, at du ikke betaler en medarbejder for at tjekke mig ud," sagde Julie.
Men det er ikke kun i USA, at frustrationen vokser. I en Facebook-gruppe dedikeret til Aldi-fans blev det bemærket, at selvbetjeningskasser ikke automatisk giver de relevante rabatter til kunderne. Dette betyder, at medmindre kunderne er opmærksomme, kan de gå glip af gode tilbud. Efter klager bekræftede Aldi, at medarbejdere skal indtaste kampagner manuelt.
Hvorfor selvbetjening?
Selvbetjeningskasser blev introduceret for at effektivisere processen og reducere køerne. Men med de nuværende problemer, som de bringer, spørger mange: "Hvad er formålet med disse maskiner?"
Mens supermarkeder kan mene, at de sparer penge, viser en undersøgelse fra Finder en stigning i butikstyveri ved brug af selvbetjeningsmaskiner. Ifølge rapporten indrømmede ni procent af de adspurgte, at de ikke scannede varer, før de forlod supermarkedet, mens ti procent af australierne indrømmede at lyve, når de scannede deres dagligvarer for at få billigere varer.
Finders Richard Whitten forbandt stigningen i tyveri med stigende leveomkostninger og sagde: "De fleste selvbetjeningsmaskiner kan ikke skelne mellem brune løg og portobello svampe. Jeg mistænker, at mange australiere ikke betragter det som tyveri at scanne varer forkert med vilje."
Hvad er løsningen?
Med de mange klager og udfordringer, som selvbetjeningskasserne medfører, er det værd at overveje, om det er tid til at genoverveje denne teknologi. Skal der gives rabatter til kunder, der bruger dem? Eller er det bedre at vende tilbage til de traditionelle bemandede kasser for at forhindre teknologiske problemer og tyveri?
Uanset hvad fremtiden bringer, er det klart, at supermarkederne har brug for at lytte til deres kunder og tage deres bekymringer alvorligt.
Kilde: Lad Bible