Rejsekortet skal betale kunderne, slår vagthund fast

Forbrug

19/09/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der var indsendt syv klager om det samme problem.

Forbrugere har ret til at få udbetalt eventuelle restbeløb på rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode.

Det har Forbrugerombudsmanden vurderet i en sag overfor Rejsekort & Rejseplan efter at have modtaget flere klager fra forbrugere.

Det handlede klagerne om

I alt syv forbrugere har henvendt sig, fordi de blev afvist af Rejsekort & Rejseplan A/S, da de bad om at få udbetalt restbeløb på deres udløbne anonyme rejsekort.

Fem af klagerne oplyste, at Rejsekort & Rejseplan havde afvist at udbetale restbeløb med begrundelsen, at kortet var udløbet for mere end 12 måneder siden.

Forbrugerombudsmanden er ved behandling af en tidligere sag blevet opmærksom på, at der ved køb af anonyme rejsekort ved fysiske salgssteder eller i en automat ikke nødvendigvis er blevet oplyst om kortets gyldighedsperiode.

Forpligtet

Rejsekort & Rejseplan A/S er som udsteder af elektroniske penge ifølge betalingsloven forpligtet til at udbetale restbeløb på rejsekort.

Retten til udbetaling af elektroniske penge gælder som udgangspunkt i op til et år efter udløb af gyldighedsperioden. I tilfælde, hvor der ikke er aftalt en gyldighedsperiode, gælder indløsningsretten til enhver tid.

Hvis forbrugeren ikke i forbindelse med købet er blevet oplyst om, hvor længe kortet er gyldigt, er der ikke indgået aftale herom.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

"Det er afgørende for forbrugernes mulighed for at udnytte indløsningsretten, at de er blevet oplyst tydeligt om gyldighedsperioden. Af hensyn til navnlig forbrugernes retssikkerhed er det derfor væsentligt, at udbetalingskrav ikke afvises med henvisning til en udløbsdato, der aldrig er blevet aftalt med forbrugeren."