Rapport viser: Så meget bruger vi i gennemsnit på abonnementer hver eneste måned

Forbrug

23/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I dag har 8 ud af 10 danskere mindst én abonnementstjeneste, og i gennemsnit har danskerne lidt over tre abonnementstjenester hver.

38 procent af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og - produkter.

Det fremgår af Adyens Global Digital Report.

I gennemsnit koster det danskerne 206 kr. om måneden at have abonnementer på diverse tjenester, og den type abonnementstjenester, som danskerne primært overvejer at opsige, er streamingabonnementer til film og TV.

16 procent af adspurgte danskere oplyser, at de overvejer eller vil afslutte én eller flere af deres film- og TV-streamingtjenester. Dernæst kommer prioritetstjenester (f.eks. hurtigere levering), som 13 procent overvejer eller har besluttet at opsige.

Samtidig med at danskerne rydder op i deres abonnementer, er måltidskasser det, som flest (16 procent) overvejer at få, som de ikke har i dag.  

Hvordan ser virksomheder på abonnementstjenester?

Danske virksomheder har forsat stor interesse i abonnementsindtægter på trods af en midlertidig afdæmpet efterspørgsel fra forbrugerne.

Adyens undersøgelse viser, at 7 ud af 10 danske virksomheder overvejer at investere i abonnementstjenester i det kommende år. Lidt over hver tredje virksomhed svarer, at de overvejer at udvide deres abonnementstjenester til flere produkter eller ydelser.

”Antallet af abonnementstjenester fortsætter med at stige, men det er vigtigt for virksomhederne at demonstrere, hvilken værdi deres tjeneste tilbyder. De skal fortsætte med at vinde forbrugernes tillid hver måned. Én af årsagerne til, at denne måde at tilbyde tjenester og produkter er blevet succesfuld, er den problemfrie og friktionsløse betaling. Det gør oplevelsen anderledes for forbrugeren, som ellers gentagende gange skal gennemføre betalinger,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum.

Han uddyber:

”Abonnementsøkonomien er kommet for at blive. Når konkurrencen bliver hårdere end nogensinde, er virksomheder nødt til at optimere selv de mindste detaljer. Abonnementer forbindes for eksempel med friktionsløse betalinger. I praksis betyder det, at de rette betalingsmetoder er tilgængelige ved tilmelding, og at abonnementet kan fortsætte, selvom brugerens kort bliver ugyldigt, ved tokenisering af kortene. Med disse enkle tiltag kan virksomheder minimere omkostningerne ved mislykkede betalinger, reducere friktion med brugerne og mindske risikoen for tab af abonnenter”.