Rammer Netto, Føtex og Bilka: Efter 2025 vil dette ikke længere være på hylderne

Forbrug

07/09/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

For frostkategorien gælder det udgangen af 2026.

I 2022 nåede Salling Group i mål med ambitionen om at udfase hurtigtvoksende kyllinger fra det faste ferske sortiment i Netto, føtex og Bilka.

Nu sætter dagligvarekoncernen nye mål for den totale udfasning, hvor næste step er en udfasning på kampagneprodukter – herunder spot og kampagnevarer i 2025.

Desuden skruer føtex, Bilka og Netto løbende ned for markedsføringen af hurtigtvoksende kyllinger i bl.a. tilbudsaviser samt skiltning i butikker og varehuse.

Kyllingerne vil fremover være af langsommere voksende racer og derfor være mærket med minimum 1 hjerte fra det statslige dyrevelfærdsmærke.

Vigtige skridt frem mod komplet udfasning af hurtigt voksende kyllinger.

"Vi vil bidrage til at løfte dyrevelfærden i alle de kategorier, hvor kylling indgår som ingrediens, så vi kan tilbyde et bredest muligt sortiment uden hurtigtvoksende kyllinger, hvad enten man handler i Netto, føtex eller Bilka. Undervejs skal vi have kunderne og leverandørerne med på rejsen, og derfor er det ideelt at fortsætte den gradvise udfasning af hurtigtvoksende kyllinger," siger Henrik Vinther Olesen, bæredygtighedsdirektør i Salling Group.

Dyrevelfærdsorganisation jubler

Dyreværnsforeningen Anima har igennem en årrække siddet med ved bordet og peget på, hvor Salling Group kan forbedre sig med hensyn til dyrevelfærd for kyllinger.

Anima estimerer, at den nye udmelding vil løfte dyrevelfærden for mindst 5 millioner kyllinger årligt.

”Salling Group tager et ekstremt vigtigt skridt frem og signalerer til resten af markedet, at der ikke er nogen fremtid for kyllinger, der er systematisk avlet til dårligt at kunne bære deres egen vægt. Turbokylling er officielt blevet de nye burhøns nu, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi alle lykkeligvis kan klappe os på skuldrene over, at vi går foran i Danmark på dette område”, udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.

Fakta om Salling Groups nye handlingsplan for kyllinger

  • Alle kyllinger i det ferske sortiment vil være langsommere voksende inden udgangen af 2025

  • Frostkyllinger i fast sortiment, som i dag udgør størstedelen i kategorien, vil være langsommere voksende inden udgangen af 2026

  • Markedsføring af hurtigtvoksende kyllinger skrues markant ned fra nu af

  • Tiltagene er estimeret til at have betydning for minimum 5 millioner kyllinger årligt

  • Tiltagene er gældende for alle ca. 650 butikker i den danske koncern, dvs. Netto, Føtex, Bilka og Salling