I en undersøgelse foretaget af Journal of Marketing undersøgte forskerne, hvordan det påvirkede forbrugerne, hvis de drak kaffe, som de fleste af os jo elsker at indtage, inden forsøgspersonerne tog ud for at handle eller shoppe.
Og de fandt frem til, at drik af kaffe leder til højere forbrug. Vi køber simpelthen flere produkter og har bruger flere penge, når vi er ude for at handle ind.
Der er derfor ikke noget at sige til, at en butik som Bilka ofte har enormt billig kaffe. Det er jo en god investering.
Derfor ændrer kaffe vores adfærd
Når vi drikker en kop kaffe, aktiverer det en kædereaktion af ændringer i kroppen. Og særligt for vores forbrugeradfærd handler det om, at et forøget dopaminniveau giver mere impulsivitet og en lavere selvkontrol.
Drikker vi kaffe, før vi går ind i en butik, så er vores system oppe at køre på den her måde. Det giver en højere såkaldt impulsiv shoppingadfærd, som er associeret med et højere niveau af ting købte og et generel højere forbrug.
Og særligt en type af produkter blev i højere grad købt.
Kaffe får os til at købe flere af dette
I testen undersøgte de også, om folkene købte flere af en slags produkter frem for en anden. Og det gjorde de.
De købte flere af de såkaldte høj hedonistiske produkter, der er produkter, vi mest køber for vores fornøjelses skyld som fx blomster, slik og luksusure. Faktisk købte vi færre lav hedoniske produkter som mel, æg og mælk.
Vores forbrugsmønster ændrede sig altså markant mod flere færre fornøjelsesprodukter og færre dagligdagsprodukter.
Så vent hellere med at drikke kaffe til efter indkøbsturen. Det er godt for din pengepung.