Over 40 virksomheder og kæder melder klar til Grøn Januar

Forbrug

14/12/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Har du hørt om det?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Du kender måske konceptet Hvid Januar. Det går ud på, at du holder dig fra alkohol i hele januar for at give kroppen en pause efter en december, hvor du måske har drukket mere end normalt i venners og families lag.

Men januar byder også på en anden kampagne, nemlig Grøn Januar, der vender tilbage i 2025 og inviterer alle danskere til at starte året med grønnere tallerkener.

Kampagnen sætter fokus på det brede udvalg af plantebaserede retter og produkter i landets supermarkeder, kantiner og spisesteder og opfordrer forbrugerne til at udforske de mange grønne muligheder.

“Grøn Januar er ikke en udfordring, men en venlig opfordring til at vælge plantebaseret. Formålet er at fremhæve de lækre alternativer, der ofte overses. Ved at synliggøre nyheder, tilbud og det eksisterende udvalg ønsker kampagnen at inspirere flere til at prøve plantebaserede muligheder og dermed bidrage til en grønnere fremtid,” siger Claire Demontreuil, kampagneleder for Grøn Januar.

Stærk opbakning fra erhvervslivet

Over 41 virksomheder har allerede tilmeldt sig Grøn Januar 2025. Blandt dem er 7-Eleven, der har deltaget siden kampagnens start i 2022:

"I forbindelse med Grøn Januar skruer vi op for synligheden af vores plantebaserede sortiment. Det er en god anledning til at gøre endnu flere nysgerrige på det grønne udvalg. Sidste år oplevede vi stor opbakning fra kunderne, hvor flere valgte at købe mere vegansk i kampagneperioden," siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven i Danmark.

En anden stor aktør, der i år slutter sig til kampagnen, er Netto. Som en af Danmarks største supermarkedskæder ønsker Netto at gøre plantebaseret mad endnu mere tilgængelig for sine kunder:

"Ved at fremhæve plantebaserede alternativer ønsker vi at gøre det lettere for alle at starte året med sunde og grønne vaner," siger Kristine Marie Thøgersen, Kommerciel Direktør i Netto.

Sådan kan alle være med i Grøn Januar

Grøn Januar er en invitation til alle om at udforske det plantebaserede univers - uanset om man allerede spiser plantebaseret eller er nysgerrig på at prøve noget nyt.

Formålet er at gøre det nemmere at vælge grønt i hverdagen. Man skal blot holde øje med ‘Grøn Januar’-logoet, når man handler, bladrer i tilbudsaviser, spiser ude eller støder på det online. Logoet gør det let at finde de plantebaserede alternativer og træffe grønnere valg i sin hverdag.

Man kan desuden opfordre sin yndlingsrestaurant eller sit lokale supermarked til at tilbyde flere plantebaserede retter og produkter.

Man kan følge kampagnen på Instagram og Facebook på @groenjanuar, hvor man kan deltage i spændende konkurrencer og blive inspireret til nye grønne produkter og retter. Man kan også dele sine plantebaserede madoplevelser ved at bruge hashtagget #GrønJanuar, når man er ude at spise eller handle.