Nye varer i Normal - og kunderne er rasende

Forbrug

04/07/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Synes du, det er i orden, at sådan nogle ting sælges i Normal?

De fleste vil nok juble, når en af deres foretrukne butikker får nye varer på hylderne - det er jo mere at vælge imellem, og så er det måske endda til en god pris.

Der er da også en del af kunderne hos butikskæden Normal, der er glade for de nye tilføjelser til kædens sortiment, men andre har imidlertid valgt den stik modsatte reaktion - raseri og forargelse.

Årsagen er, at Normal har indgået et samarbejde med den skandinaviske gigangt inden for sexlegetøj, Sinful, og det betyder, at Sinfuls produkter nu altså kan findes på hylderne i Normals butikker.

Det skriver B.T.

Normalisering eller upassende?

Brugerne deler sig, groft sagt, i to grupper, når det kommer til Normals nye samarbejde med Sinful.

For hvor nogle mener, det er upassende, at den slags er på hylderne i en kæde som Normal, hvor små børn også er inde og handle med deres forældre, er der andre, der er glade for, at sexlegetøj og lignende bliver normaliseret.

Som en kunde fortæller til B.T., så var det kun de skumle butikker, der havde den slags ting til salg, da hun var ung, og derfor er det efter hendes mening godt, at Normal er med til at gøre den slags ting mere almindelige.

At køb af sexlegetøj og lignende er blevet mere normalt kan man få bekræftet ved at tage et kig på Sinfuls regnskab for de sidste par år.

I 2022 havde wirksomheden en omsætning på 364 millioner kroner, og i 2021 var man oppe på knap 390 millioner kroner.

Normal lytter til debatten

Susanne Hounsgaard, Chief Commercial Officer hos Normal, har fulgt med i debatten på de sociale medier og påpeger overfor B.T., at det ikke er noget nyt, at de sælger sexlegetøj eller som de kalder det, "voksenlegetøj". Førhen har kæden dog gjort det i mindre omfang.

Hun understreger desuden, at man fra Normals side bevidst har holdt sig til de mere uskyldige og legende produkter fra Sinfuls sortiment, hvilket sandsynligvis har været medvirkende til, at flere er blevet opmærksomme på, at produkterne overhovedet er på hylderne.

Tilbagemeldingerne på de sociale medier og fra kunderne generelt har dog gjort indtryk. Derfor overvejer Normal nu at omplacere varerne fra for eksempel Sinful, så de ikke længere er i øjenhøjde for mindreårige.