Ny undersøgelse: Denne type svindel koster offeret 5446 kroner i gennemsnit

Forbrug

28/09/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I undersøgelsen deltog 31.000 forbrugere og mere end 7.600 hoteller på verdensplan, herunder over 1.000 danske forbrugere.

En ny global undersøgelse fra fintech-platformen Adyen afslører, at betalingssvindel er en stigende trussel mod hotelbranchen.

I undersøgelsen deltog 31.000 forbrugere og mere end 7.600 hoteller på verdensplan, herunder over 1.000 danske forbrugere.

Undersøgelsen viser, at lidt over hver tiende har været udsat for betalingssvindel ved booking eller under opholdet, og det gennemsnitlige tab pr. forbruger er 5.446 kroner.

Mænd er dobbelt så ofte ofre for svindel som kvinder; 14 procent af mændene har været ramt, sammenlignet med 6 procent af kvinderne.

Samtidig udtrykker hele 61 procent af danskerne bekymring over risikoen for økonomiske tab ved hotelbooking. Denne bekymring har også ført til, at knap 10 procent har afholdt sig fra at booke et ophold, hvis de skulle oplyse kortinformationer over telefonen – en praksis, der har været forbudt i EU siden 2019, men som stadig forekommer andre steder i verden.

4 af 10 vil betale på stedet

Danske hotelgæster foretrækker sikrere betalingsmetoder. Lidt over 40 procent af danskerne foretrækker at betale for deres hotelophold på stedet. Samtidig ønsker 30 procent at kunne betale direkte via hotellets hjemmeside, mens 17 procent ønsker, at hotellerne implementerer flere tiltag for at sikre gæsternes identitet.

Forbrugernes erfaringer og bekymringer er kun en del af problemet. Hotellerne rapporterer også en bekymrende udvikling hvad angår svindel. Mere end to tredjedele af de adspurgte hoteller, 69 procent, angiver, at de oplever en stigning i antallet af betalingssvindel det eneste år.

"Resultaterne er bekymrende og viser, at hotelbranchen har brug for at modernisere sine rutiner og systemer for betalinger. Branchen skal investere i både kundeoplevelse og sikkerhed. Det er opmuntrende, at lidt over halvdelen af hotelvirksomhederne planlægger at investere i at forbedre købsoplevelsen i det kommende år, men flere må handle for at genvinde gæsternes tillid," siger Tobias Lindh, adm. direktør i Baltikum og Norden for Adyen.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen

  • 11,02 procent af de danske hotelbesøgende oplyser, at de har oplevet eller været udsat for betalingssvindel, enten ved hotelbooking eller under opholdet. Den gennemsnitlige danske forbruger har tabt 5.446 kroner.

  • 61 procent af danskerne er bekymrede for risikoen for at blive snydt, når de booker et hotelophold.

  • Hotellerne er også ramt. 69 procent af de 410 adspurgte hoteller oplyser, at de har oplevet en stigning i antallet af betalingssvindel det seneste år. De gennemsnitlige omkostninger ved svindel, herunder tilbagebetalinger, er på knap 20 millioner kroner.