Den seneste tid har handelsplatformen Temu været i vælten i de danske medier.
Både politikere, forbrugerrådet TÆNK samt andre styrelser og organisationer har været ude og advare mod at købe varer fra den kinesiske handelsmastodont, men nu svarer TEMU igen på kritikken.
I overensstemmelse med reglerne har Temu offentliggjort sin første gennemsigtighedsrapport, som viser, at Temu i gennemsnit havde 1,5 millioner besøgende om måneden i Danmark fra 1. april til 31. oktober.
Temu's accept af VLOP-betegnelsen (Very Large Online Platform), som trådte i kraft den 31. maj 2024, betyder også, at Temu holdes på en højere standard for overholdelse af regler og gennemsigtighed i EU, sammenlignet med ikke-VLOP-kolleger. Temu er derfor under samme regulering som for eksempel Meta, Apple og Google.
Temus første gennemsigtighedsrapport kan downloades her: https://dl.kwcdn.com/upload-common/dsa_transparency_report/Temu-Transparency-Report-No1-20241130.pdf (pdf-download).
Her er et par højdepunkter.
IP-beskyttelse
Temu skriver i rapporten, at platformen kræver, at sælgere fremlægger den nødvendige dokumentation og underskriver aftaler, der sikrer overholdelse af love og respekt for IP-rettigheder.
Platformen har investeret betydeligt og løbende forbedret dens processer baseret på feedback fra brands og copyright-ejere.
Derudover har platformen etableret et dedikeret system til hurtig reaktion og rapportering af potentielle krænkelser fra IP-ejere eller forbrugere. Det proaktive overvågningssystemer markerer og fjerner potentielt krænkende produkter, før de kommer til salg.
Platformen undersøger omgående eventuelle rapporter om krænkelse. Afhængigt af sværhedsgraden træffes der passende foranstaltninger, herunder produktfjernelse, kontolukning og potentielle permanente forbud.
Den gennemsnitlige responstid for at behandle disse bekymringer var 30,55 timer.
Produktsikkerhed
Ifølge rapporten skal alle forhandlere på Temus platform opfylde strenge sikkerhedsstandarder. Kvalitetskontrolforanstaltninger omfatter krav om ordentlig dokumentation, udførelse af stikprøver og løbende overvågning af platformen.
Inden varer offentliggøres på Temu, screenes alle produktlister af algoritmebaserede værktøjer for at identificere produkter, der ikke overholder reglerne på de enkelte markeder. Denne screeningsproces udnytter avancerede tekst-, billed- og videogenkendelsesalgoritmer til at fange produktdata, herunder produktbeskrivelser, produktbilleder, mærkningsoplysninger, indsendte kvalifikationsdokumenter.
Plaformen fortæller, at man reagerer hurtigt på feedback, træffer øjeblikkelig handling for at fjerne ikke-kompatible produkter og løser eventuelle problemer.
Som følge heraf modererede Temu selv over 5 millioner produkter alene i perioden [TAB 5, F15] og 4,5 millioner [TAB 5, G15] blev opdaget udelukkende ved hjælp af automatiserede midler. Dette sammenlignes med i alt 378 anmeldelser, vi modtog i samme periode for produkter, der ikke overholdt regler og standarder [TAB 4, F15].