Netto, Føtex og Bilka i modvind - bryder deres eget løfte

Forbrug

03/02/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Fra kæderne lyder forklaringen, at kunderne efterspørger dem.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det lød så godt, da det blev annonceret.

I fremtiden ville kunderne i Netto, Føtex og Bilka kun kunne købe kyllinger fra langsomt voksende racer og velfærdskyllinger i kædernes faste og ferske sortimenter.

Sådan lød det i 2021 i en pressemeddelelse fra Salling Group, der ejer alle tre dagligvarekæder.

Klip til februar 2023, hvor man kan konstatere, at Salling Group kun delvist har levet op til sit eget løfte.

I de faste sortimenter har man udelukkende kunnet få fat i langsomt voksende kyllinger siden maj 2022, men når det gælder kylling, der ikke er fra kædernes egne brands, er historien en noget andet.

Politiken skriver nemlig, at der stadig bliver solgt såkaldte turbokyllinger fra Polen i de tre dagligvarekæder - som spotvarer.

Og ikke overraskende vækker det krads kritik fra dyreværnsorganisationen Anima.

"Hvis tiden går, og man bliver ved med at have varen som spot hver eller hver anden uge, er det jo bare en anden måde at sælge turbokylling på. Det er afgørende, om Salling Group giver en klar, konkret deadline for, hvornår det er slut," understreger Animas kommunikationschef, Thorbjørn Schiønning til Politiken.

Salling Groups kommunikationsdirektør, Henrik Vinther Olesen, forklarer i et skriftligt svar til Politiken, at turbokyllingerne endnu ikke er fjernet fra kølediskende, fordi de er efterspurgt af kunderne i denne tid, hvor inflationen tvinger mange til at tænke mere over, hvordan vi bruger vores penge.

Derfor vil kæderne gerne hjælpe kunderne med strække den pressede økonomi så langt som muligt.