Medarbejdere afslører i omstridt dokumentar: Sådan snyder LIDL sine kunder
LIDL har haft stor succes i Danmark, og rigtig mange flotte tests har vist, at deres egne produkter har en høj kvalitet. Den tyske discount-kæde er dog kommet på manges læber i hjemlandet, hvor en ZDF-dokumentar har haft fokus på, hvordan supermarkedet prøver at 'snyde' deres kunder til at købe mere.
Ansatte fra LIDL forklarer i ZDF-dokumentaren "LIDL: Die Insider", hvordan Lidl bruger forskellige salgstricks til at få en større omsætning og dermed et større overskud.
Supermarkedet er ikke for fine til at snyde sine kunder til at købe mere ved at implementere forskellige tricks under købsoplevelsen.
En af insiderne forklarer, at trickene starter med indkøbsvognen. Indkøbsvognen er bevidst lavet større, så indkøbene ser små ud. Det får kunderne til at købe mere.
Hvis du går med indkøbsvogn, så er den skråtstillet på en sådan måde, at indkøbene altid glider i retning af skubbehåndtaget. På den måde ser kunden ikke sine køb, og får dermed en større tendens til at lægge mere i vognen.
Insideren i dokumentaren er helt sikker: "Hvis vi havde haft mindre indkøbsvogne, ville Lidl aldrig have kunnet producere det salg, som det nu producerer."
Ifølge dokumentaren arbejder LIDL på at afskaffelse indkøbskurve, så kunderne skal bruge en vogn. Det skulle give et øget salg.
Prismærker OVER produkterne
LIDL er ikke den eneste discountkæde, der har store indkøbsvogne, men Lidl bruger tilsyneladende andre tricks til at forvirre kunderne, når de handler.
I alle andre butikker er prisskiltene under varerne. Det står anderledes til hos Lidl. Dette er beregnet til at få kunder til at vælge varer med en angiveligt lav pris, som faktisk hører til et andet produkt.
Anklagerne stopper dog ikke der.
ZDF-dokumentaren nævner også butikkens håndteringen af formodet frisk frugt og grøntsager. Ifølge dokumentaren høstes bananer umodne og importeres til Tyskland. De modnes derefter kunstigt af gasser. Dermed kan Lidl selv bestemme, hvornår bananerne er klar til salg. Denne metode betyder, at supermarkedet får mere kontrol over, hvor meget mad, der skal smides ud. Det skulle man umiddelbart tro, var et positivt tiltag, men discountkædens metoder er under kritik i dokumentaren.
Designer egne mærker efter de store
Det bliver også kritiseret, at Lidls egne produkter bliver tilpasset original-produkter, så vidt det er lovligt muligt.
Dette refererer til både udseendet af emballagen og smagen.
Ofte er mærkevaren og det private mærke produceret af samme producent. Ifølge dokumentaren presser LIDL producenten til at producere private mærker til LIDL, idet de truer med at fjerne mærkevaren fra sortimentet.