Lidl fejrer nytåret: Disse dage kan du få 25 % rabat på denne varegruppe

Forbrug

05/01/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Mon ikke, der er mange, der kan finde på at benytte sig af det?

Salget af økologiske produkter i detailhandlen gik lidt trægt i starten af 2023 på grund af blandt andet højere fødevarepriser.

Men på trods af opbremsningen fastholder Danmark sin position som verdensmester inden for økologi. Hos Lidl har man i de seneste år udvidet udvalget af økologiske produkter.

I januar sætter Lidl ekstra fokus på økologi og øger synligheden ved at tilbyde en rabat på 25 procent på alt økologisk frugt og grønt, når man handler som Lidl Plus-kunde om lørdagen - altså hvis man har downloadet og tilmeldt sig Lidl Plus-appen.

Tilbuddet inkluderer i alt 44 forskellige økologiske produkter og er gældende hver lørdag i januar. Målet er at gøre økologi mere tilgængeligt og forhåbentlig inspirere flere til at købe økologisk.

”Vi håber, at kampagnen vil indbyde vores kunder til at købe mere økologisk, fordi gode måltider starter med gode råvarer. Det seneste år har vi set, at økologi har været udfordret af en større prisbevidsthed. Selvom priserne på adskillige fødevarer, herunder økologiske produkter, er faldet, er det i høj grad også et spørgsmål om indkøbsvaner. Derfor ønsker vi nu at styrke fokus på økologi og gøre det mere synligt,” udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Forudser positiv vækst for økologiske varer i 2024

Salget af økologi har de seneste år fået en større plads i detailhandlen. I første kvartal af 2023 stod discountbutikkerne for mere end 50 procent af den økologiske omsætning.

Og efter et par år, hvor forbrugeradfærden har været præget af et stærkt fokus på pris, forventer man hos Økologisk Landsforening, at økologi er på vej tilbage på sporet:

”Der er små tegn på, at økologien kommer tilbage på vækstsporet i løbet af 2024. Men vi skal fortsat udvikle økologien og fortælle om økologiens styrker, herunder en øget biodiversitet i og omkring de økologiske marker. Dermed kan vi forsvare og udvikle Danmarks position som det land i verden, der forbruger mest økologi. Derfor glæder det os, at flere discountkæder, herunder Lidl, øger sit fokus på økologien,” siger markedschef, detail Birgitte Jørgensen fra Økologisk Landsforening.