Stigende elpriser, inflation, og en krig - er ikke nok til at få danskerne til at stoppe med at købe flæskesteg.
Det har resulteret i at den danske slagter gigant -Danish Crown, i år har været ude og melde ud i en pressemeddelelse, at de i år har udsolgt af deres specialkoncepter så som Antonius, Friland og Bornholmergrisen. Det vil sige at danskerne i år kommer til at spise flere flæskestege end sidste år, noget Danish Crown ikke havde regnet med.
“Det er fantastisk, at flere og flere danskere prioriterer den ekstra smagsoplevelse, når de køber flæskestegen til julen. Vi sælger i år 20 pct. flere premium-flæskestege end sidste år, og vi kommer helt sikkert til at se på, hvordan vi kan sikre, at endnu flere danskere kan købe en flæskesteg, der kan noget ekstra, næste år,” udtaler den ansvarlige for danske detailbutikker ved Danish Crown- Peter Bendixen.
Den danske slagtergigant har ellers været med på bølgen af det stigende behov, og Danish Crown har gennemsnitligt hvert år forøget produktionen med mellem 15 og 20 procent hvert år, men den anslåede prognose var altså ikke nok til at stille danskernes sult i julen i år. Danish Crown er en af de virksomheder der ud over en grønnere produktion og så stiler efter at komme madspild til korte. Det gør de blandt andet ved at komme med gode råd til hvordan man får sin flæskesteg til at strække sig over flere dage.
“Det er meget vigtigt for os at bidrage til at minimere madspild. Der arbejder vi med flere initiativer, hvor inspiration og opskrifter kan være ét værktøj. I min egen husstand vækker det stor begejstring, når flæskestegen bliver brugt til burgere dagen efter, og det tror jeg vil gælde for rigtigt mange danskere,” udtaler innovations- & marketingdirektør, Danish Crown, Mette Schacht Færch.