Her er årsagen til de stigende priser, ifølge Salling Group

Forbrug

07/02/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

For eksempel er prisen på chokolade steget med 22 procent på bare et år.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Salling Group, som driver Netto, Føtex og Bilka, har givet en forklaring på de markante prisstigninger på mange madvarer i år.

Ifølge dem er det ikke deres ansvar, men snarere leverandørernes prisstigninger, der har ført til de højere omkostninger for forbrugerne.

Det skriver B.T..

Christoffer Green Sørensen, pressekonsulent i Salling Group, forklarer, at kæden konstant arbejder på at holde priserne så lave som muligt for at gøre det billigere at handle i Danmark. Han understreger dog, at når priserne fra leverandørerne stiger, bliver det vanskeligere at holde priserne på et niveau, der er acceptabelt for kunderne.

Vi kæmper for at holde priserne nede, så vi kan gøre det billigere at være forbruger i Danmark," siger han.

Voldsomme prisstigninger på bestemte varer

Tal fra Danmarks Statistik viser, at flere madvarer er steget betydeligt i pris i løbet af 2024.

For eksempel steg chokoladepriserne med 22 procent i december sammenlignet med året før.

Kaffe fulgte tæt efter med en stigning på 17,6 procent, og smør kom ind på en tredjeplads med en prisstigning på 16,2 procent.

Salling Group har også været åbne om, at deres priser afspejler de omkostninger, de møder fra deres leverandører. De håber dog på, at deres indkøbspriser snart vil stabilisere sig, så de kan sænke normalpriserne og gøre varer mere tilgængelige for forbrugerne.

Rema 1000 stemmer i

Konkurrenten Rema 1000 har også kritiseret leverandørernes priser.

I november 2024 udtalte kommunikationschef Jonas Schrøder, at nogle brands burde overveje, hvorfor deres produkter har så høje priser, når forbrugerne ikke er villige til at betale for dem.

Rema 1000 har derfor meldt ud, at de vil fokusere mere på deres egne mærker, som de kan tilbyde til lavere priser.

Salling Group har fulgt trop og øger salget af deres egne mærkevarer for at modvirke de kraftige prisstigninger. Ifølge Christoffer Green Sørensen er der stor efterspørgsel efter private label-produkter, som kombinerer en god pris med høj kvalitet.

Disse fødevarer er steget mest

B.T. har samlet en liste over de 10 typer fødevarer, der er steget mest i pris fra december 2023 til december 2024:før:

  1. Chokolade: 22 procent

  2. Kaffe: 17,6 procent

  3. Smør: 16,2 procent

  4. Kartofler og kartoffelprodukter: 15,9 procent

  5. Mælk, frisk: 15,6 procent

  6. Kaffe, the og kakao: 13,8 procent

  7. Olivenolie: 11,9 procent

  8. Smør, margarine og spiseolie: 10 procent

  9. Frugt- og grøntsagssaft samt koncentrater til saft: 9,6 procent

  10. Ris: 9,1 procent