Hos Fleggaard vil man have en bid af kagen inden for onlinehandel, hvor der er voksende summer at komme efter.
Danskernes online forbrug er steget i årevis og gjorde det igen i 2024, hvor det endte på 133 milliarder kroner, ifølge en ny analyse fra Dansk Industri.
Grænsekæden har derfor investeret et tocifret millionbeløb i onlineforretningen, og effekten kan allerede ses.
I løbet af det seneste år er der blevet klikket og hentet mere end nogensinde før hos Fleggaard. Siden 1. oktober 2024 er onlineomsætningen vokset 35 procent sammenlignet med samme periode året før.
"Vi har investeret et tocifret millionbeløb i at gøre vores onlineforretning stærkere, og vi kan se, at det lønner sig og er blevet rigtig populært hos kunderne. Ved at bestille online, får de adgang til et endnu større sortiment af varer. Og så får de øl, sodavand og andre varer leveret direkte til deres bagagerum, så de slipper for at skubbe tunge kundevogne igennem butikken," fortæller Lars Mose Iversen, der er direktør i Fleggaard og tilføjer:
"Af konkurrencehensyn ønsker vi ikke at oplyse den konkrete størrelse på vores investering eller onlineomsætningen i kroner og øre, men jeg kan sige, at omsætningen online udgør et solidt trecifret millionbeløb."
Fleggaard tilbyder udelukkende nethandel i form af Click&Collect og leverer således ikke varerne ud til kunder i Danmark.
Fuldautomatisk robotlager til millioner
Millioninvesteringen hos Fleggaard er blandt andet gået til et fuldautomatisk robotlager til pakning af kundernes onlinekøb, som blev indviet i sommeren 2023, samt nye mobiloptimerede webshops for Fleggaard- og Calle-kæderne, der blev tilgængelige i september 2024.
I dag udgør onlinekøb cirka 12 procent af Fleggaards omsætning og det tal skal vokse. Ambitionen er, at onlinekøb udgør minimum 25 procent af omsætningen inden for de næste tre år.
"Vi kan se, at indkøbskurven er større hos de kunder, der handler online, inden de besøger butikken. Det handler om, at man i ro og mag kan sidde derhjemme og finde ud af, hvad man partout skal have og hvad man kan hyggeshoppe, når man går gennem butikken. Vi skaber en bedre indkøbsoplevelse ved at tilbyde kunderne muligheden for at handle online. Det er noget, de gerne vil, og derfor er det også vigtigt for os," siger Lars Mose Iversen.
Ifølge Fleggaard er det både unge, ældre og alle dem midt imellem, fordelt over hele landet, der handler online på fleggaard.dk, inden de besøger grænsebutikkerne.