Sidder man i kørestol, har nedsat synsevne eller lever med angst, kan det være en udfordring at handle i butikker.
Det vil Elgiganten gerne lave om på. Derfor har elektronikkæden opstartet et samarbejde med Inklusiv.
En platform og app, der bringer butikskæder og personer med handikap sammen for at sikre optimale rammer for en god og tryg indkøbsoplevelse.
"Der er intet vi hellere vil have end glade og tilfredse kunder. Samtidig ønsker vi, at alle skal have glæde af teknologiens fantastiske verden – også selvom der kan være brug for lidt ekstra hjælp. Da inklusiv gjorde os opmærksom på en befolkningsgruppe, der har særlige udfordringer med at besøge varehuse som vores, var det derfor en selvfølge at opstarte et samarbejde."
En app der hjælper både kunder og medarbejdere
Med inklusivs app bliver brugere forbundet direkte med Elgigantens varehuse, hvor de kan booke en salgsassistent. En stor hjælp for både kunder og salgspersonale, forklarer Ditte:
"Appen gør det nemmere for personer med handikap at planlægge deres indkøb, beskrive hvad de har brug for hjælp til og hvad de søger af produkter. Samtidig får vores salgsassistenter via samme app, mulighed for at forberede sig på kundebesøget ved at læse om de specifikke udfordringer eller købspræferencer, kunden har indtastet. Det giver nogle virkelig gode rammer for en tryg indkøbsoplevelse."
Michael Jensen, varehuschef i Elgiganten i Herlev, er stolt over at være med i samarbejdet:
"Det giver os nogle spændende muligheder for at komme endnu tættere på vores kunder. Samtidig kommer vi på forkant med vores kunders behov og kan sikre dem et ekstra niveau af tryghed, når de handler hos os. Der har derfor været stor tilslutning til projektet i varehuset."
Det skal være endnu lettere at handle elektronik
Stifter og med-udvikler af Inklusiv, Kristian Schou Hedegaard, ser stort potentiale i samarbejdet med Elgiganten:
"Når man lever med et handikap, kan det være meget udfordrende at handle - indkøb af elektronik kan især være ekstra udfordrende fordi, der er meget mere at forholde sig til og sætte sig ind i. Og for personer, der f.eks. lever med et kognitivt handikap, kan købet være fuldstændig uoverskueligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at Elgiganten har tilsluttet sig vores app, så vores brugere får lettere ved at shoppe elektronik med dygtige rådgivere ved hånden."
"Mange af vores medlemmer kan have store udfordringer med at udføre hverdagsaktiviteter som for eksempel at handle i butikker. Derfor er Inklusivs app et positivt tiltag, der kan øge graden af selvstændighed hos blinde og svagsynede og give os samme frihed og valg som seende kunder. Vi håber, mange butikker som Elgiganten vil tilslutte sig appen og bidrage til mere inkluderende købsoplevelser for mennesker med synshandikap," siger Ask Abildgaard, landsformand for Dansk Blindesamfund.
Baggrund om samarbejdet
Samarbejdet mellem Elgiganten og Inklusiv har siden oktober 2023 omfattet Elgigantens varehuse i Herlev, Århus/Skejby, Roskilde, Odense, Slagelse og Aalborg SV
Yderligere 13 varehuse er i marts 2024 koblet på samarbejdet: Næstved, Horsens, Hillerød, Grenå, Greve/Hundige (Waves), Gentofte, Thisted, Strøget, Amager (Fields), Esbjerg, Kolding, Sønderborg og Silkeborg.
Appen Inklusiv skaber inkluderende shoppingoplevelser for personer, der lever med handikap, samt for børn med særlige behov og kan hentes her: https://www.inklusiv.io/
Andre virksomheder, der benytter sig af appen, inkluderer bl.a.: Danefæ, YouSee, SpejderSport og Bahne.