"Det er simpelthen ikke rigtigt" - flyselskaber under voldsom anklage

Forbrug

22/06/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

22 forbrugerorganisationer mener, at 17 flyselskaber direkte vildleder forbrugerne.

Når/da du booker/bookede sommerferien, er der en god sandsynlighed for, at du fik muligheden for at vælge en bestemt type billet.

Altså ikke, om du vil flyve på økonomi, business eller første klasse - nej, i stedet er der ret stor chance for, at du har fået muligheden for at købe en billet, som bidrager til at bekæmpe klimaændringerne.

En række flyselskaber tilbyder nemlig særlige biletter for de forbrugere, der ønsker at klimakompensere for deres rejse. Det kan for eksempel være, at du giver et ekstra beløb for en bestemt billet, og så forpligter flyselskabet sig til at plante et antal træer for at gøre op for den CO2-udledning, der er forbundet med flyrejsen.

Men nu råber 22 forbrugerorganisationer vagt i gevær - for det r nemlig overhovedet ikke muligt på den måde at kompensere for sit CO2-udslip, når man rejser med fly, mener organisationerne.

"Det er ikke rigtigt"

Forbrugerrådet Tænk er blandt de 22 organisationer, der raser mod de i alt 17 flyselskaber, som organisationerne mener vildleder forbrugerne til at tro, at deres flyrejser er klimaneutrale eller ligefrem grønne i klimamæssigt henseende.

"De giver forbrugerne indtryk af, at man kan klimakompensere for sin flybillet eller for den enkelte flyvetur. Det er simpelthen ikke rigtigt, og det er ikke muligt," siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, til DR.

Organisationerne understreger, at ethvert tiltag for at mindske CO2-udledningen for flyrejser er velkomne, da den rejseform er blandt de mest forurenende forbrugerprodukter.

Organisationernes anke går i stedet på, at der er tale om vildledende markedsføring, når flyselskaberne giver de rejsende en forståelse af, at man kan købe en slags "klima-aflad", så man kan rejse CO2-neutralt.

Forbrugerne risikerer netop at få en forståelse af, at flyrejserne kan direkte kompenseres, eller i hvert fald reduceres, i klimaregnskabet, og det er som sagt, i organisationernes optik, noget vås.

Vil have bøder og lovgivning

Forbrugerorganisationerne opfordrer derfor EU om at overvåge flyselskabernes markedsføring og om nødvendigt indføre lovgivning eller svinge bødehammeren, hvis det er det, der skal til for at stoppe den vildledende markedsføring.

For faktisk ender det med at modvirke den grønne omstilling, når forbrugeren investerer i noget, man blover lovet er klimavenligt, men som i virkeligheden ikke er det.

Hos brancheorganisationen DI Transport siger direktør Karsten Lauritzen til DR, at flyrejsende selvfølgelig skal have fuld oplysning om, hvad de tilkøber.

I et skriftligt svar peger han på, at muligheden for at tilkøbe mere bæredygtigt brændstof er første led i den kæde, der skal til for at finde et reelt alternativ til fossile brændstoffer - for hvis forbrugerne er villige til at betale ekstra for en grønnere løsning, vil det også give flyselskaberne et incitament til at arbejde mod mere klimavenlige løsninger.

Han anerkender dog, at det er ærgerligt, hvis flyrejsende føler sig vildledt, da det kan gå ud over tilliden til, at det faktisk nytter noget at tage et aktivt klimavalg.