Sæt bilen på slankekur og 4 andre tips til at køre længere på literen

Bil og motor

14/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Med de brændstofpriser, vi har for tiden, er der virkelig penge at spare!

Det er praktisk, det er bekvemt, og for nogle er det en reel nødvendighed. Men det ændrer ikke på, at du, bogstaveligt talt, brænder rigtig mange penge af, hver eneste gang, du sætter dig bag rattet i din benzin- eller dieselbil.

Men der er mange penge at spare, hvis du tænker bare lidt over, hvordan du faktisk kører ude på vejene. I løbet af et år bliver det flere hundrede kroner, og kører du ofte, er det ikke utænkeligt, at vi snakker flere tusinde ditto!

En bonus ved at køre mere brændstoføkonomisk er, at det også er godt for miljøet, så du får endda mulighed for lige at pudse klimaglorien, hvis du følger disse 5 råd fra FDM.

Vælg en økonomisk bil

Det er vigtigere at kigge på brændstoføkonomien, når du køber en ny bil, end du tror!

I en bil med lavt forbrug sparer du penge dagligt på brændstof og årligt på ejerafgiften.

Kører du ofte langt og på motorvej, så overvej en dieselbil, der opfylder minimum miljønorm Euro-6d.

Kør klogt og se ud i fremtiden

Lad være med at have bly i foden, når du gasser op. Hvis du nøjes med at accelerere halvt så hurtigt, som du normalt ville, bruger bilen ikke lige så meget benzin på at komme op i fart.

Derudover skal du se fremad i den forstand, at du skal holde afstand og rulle frem mod røde lys. Det afgørende er nemlig, om du kan slippe for at holde helt stille, da det koster mange dyre dråber at gasse op, så jo mindre, du skal accelerere, jo flere penge sparet.

Sænk farten

Når motoren er på hårdt arbejde, sluger den brændstof. En forøgelse af hastigheden fra 110 til 130 km/t. kan let øge forbruget med 20 procent. Kør i højest mulige gear og prøv at holde en konstant hastighed – f.eks. med brug af fartpilot. Hurtige accelerationer ”sluger“ meget brændstof.

Faktisk har skribenten her lavet sit eget lille eksperiment for at se, hvor meget, der var at spare, ved at sætte hastigheden ned til max 90 kilometer i timen, også på motorvejen. Og i forhold til, hvis jeg kørte det, man måtte, fx 130 og 110, kunne jeg faktisk køre mere end 47 procent længere på en fuld tank!

Ikke ligefrem et videnskabeligt forsøg, men det er da værd at tænke over.

Sluk for alt det, du ikke bruger

Sluk for aircondition, sædevarmer, el-bagrude, kort sagt alt det, der ikke er strengt nødvendigt for at kunne køre.

Stands motoren, når du fx holder for rød – tomgang er spild af energi og skadeligt for miljøet. Og sørg for, at bilen er godt vedligeholdt, og at dæktrykket altid er korrekt – vælg gerne højeste anbefalede dæktryk.

Du finder normalt dine dæktryksanbefalinger i din bils instruktionsbog eller på indersiden af dit tankdæksel.

Sæt bilen på slankekur

Jo tungere bilen er, jo mere brændstof bruger den. Så tag de tunge ting ud af bilen, hvis du alligevel ikke skal bruge dem.

Og så gælder det også om at holde vindmodstanden lav ved at lukke vinduer og soltag samt ved at afmontere tagboks og lastholdere, når de ikke er nødvendige på turen.