Brexit, altså da Storbritannien forlod EU, har bragt mange ændringer og nyt tider med sig - og faktisk også en række nye ord.
Et af dem, som måske ikke er så kendt herhjemme er "drinkflation", men det er måske på tide, at vi begynder at lære at bruge det.
Udtrykket dækker over, at en producent af alkoholiske drikke fastholder prisen på et givent produkt, men sænker alkoholprocentet for at spare.
Og det er faktisk lige præcis, hvad Carlsberg nu vælger at gøre med deres "Danish Pilsner".
Det skriver avisen The Telegraph ifølge Marketwire.
Vil undgå afgifter
Afgiften på øl kommer til at stige med 10,1 pence i Storbritannien til august, og når man ser på regnestykket, kan man sådan set godt forstå Carlsbergs beslutning.
De nye regler betyder nemlig, at øl med alkoholprocent på 3,4 eller mindre skal betale 9,27 pund per liter alkohol i Storbritannien (det svarer til cirka 80 kroner).
Hvis øllen derimod er stærkere, skal man i stedet af med en afgift på 21,01 pund per liter (knap 183 kroner).
Det er altså en forskel på mere end 100 procent i et af verdens mest ølglade lande.
Danish Pilsner har lige nu en alkoholprocent på 3,8, og den bliver altså sat ned til 3,4 for at omgå de nye afgifter.
Indtil de nye regler træder i kraft, er der en generel afgift på øl med en alkoholstyrke på over 2,8 procent.
Ikke alene
Carlsberg slutter sig dermed til en række andre bryggerier i Storbritannien, der har lavet den samme finte for at spare på de nye afgifter.
Ifølge The Telegraph siger en talsmand fra Carlsberg, at ændringen af Danish Pilsner vil gøre bryggeriet i stand til at investere i for eksempel innovation og at udvikle bryggeriets portefølje af lagerøl og ale.
Begrevet "drinkflation" læner sig op ad det mere hyppigt brugte "shrinkflation", der beskriver, hvordan fødevareproducenter reducerer størrelsen på deres produkter, men fastholder prisen.