7-Eleven blæst bagover: Eksklusivt produkt revet væk på rekordtid

Forbrug

22/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Limited edition-produkter hitter som aldrig før, og det bekræftes af 7-Elevens nyeste succes.

Kunderne var hurtige på aftrækkeren, da 7-Eleven i slutningen af august lancerede Neighborhood IPA, en limited edition-øl brygget af det anerkendte Jacobsen-bryggeri. Øllen, der kombinerer den klassiske IPA med et syrligt tvist fra rabarberpulp fra Tuxens produktion af Craft Lemonade, fløj nærmest ud af butikkerne – og nu er den allerede udsolgt i de fleste butikker.

Det er væsentligt hurtigere end sidste år, da 7-Eleven havde et tilsvarende samarbejde med Jacobsen.

"Vi kigger naturligvis på flere parametre, når vi evaluerer en lancering. Faktorer som design og lanceringstidspunkt spiller f.eks. også en vigtig rolle, men det er alligevel kommet bag på os, så hurtigt det er gået," fortæller Maria Otto, kommerciel direktør hos 7-Eleven

Eksklusivitet lokker forbrugerne

Limited edition-produkter har de seneste år vundet stort indpas hos forbrugerne. Ifølge organisationen Innova, som leverer globale indsigter om forbrugeradfærd, er limited edition-lanceringer i kategorien snacks og drikke steget med 14,8 procent de seneste fem år, med det vestlige Europa som markedsleder*.  

”7-Eleven skal være et spændende sted at handle, og vi stræber konstant efter at give vores kunder en oplevelse; noget, de ikke kan få andre steder. Det er meget tydeligt at se på både vores salg og den feedback, vores personale får, at folk er begejstrede for limited editions. Det flugter meget godt med internationale undersøgelser, der viser, hver anden kunde vil være tilbøjelig til at impulskøbe, hvis der er tale om et limited edition-produkt,” siger Maria Otto.

Flere samarbejder på vej

Kunderne kan glæde sig til flere spændende nyheder i 7-Eleven fremadrettet. Den store succes med både denne og den tidligere Cornerstore IPA, samt limited edition-produkter i andre fødevarekategorier, har vist, at der er en stigende interesse for eksklusive produkter, som kun kan fås i en begrænset periode.

"Vi arbejder allerede på flere spændende lanceringer. Danskerne er altid på udkig efter noget nyt og anderledes, og det skal de naturligvis kunne finde hos os," siger Maria Otto.