4 elselskaber skylder kunder penge: Sådan ser du, om du er en af dem

Forbrug

24/11/2023

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Der er chance for, du har penge til gode, hvis du har været kunde hos et af dem inden for de seneste 10 år.

4 elselskaber har overtrådt loven om såkaldt slutafregning.

Det er den afregning, der skal finde sted, når en kunde forlader selskabet, og man så skal finde ud af, om kunden har penge til gode.

Helt præcist har selskaberne brudt loven ved ikke at overføre kundernes tilgodehavende efter acontoopkrævninger, efter kunderne har skiftet selskab.

Det har Forsyningstilsynet afgjort, og i afgørelsen fremgår det også, at de fire selskaber er:

  • Modstrøm

  • b.energy (tidligere Blue Energy)

  • Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)

  • Dansk Strøm (tidligere Powe4U)

Og den ulovlige praksis har altså stået på i 10 år, så hvis du har været kunde hos et eller flere af ovenstående selskaber, kan du muligvis have penge til gode.

Sådan tjekker du det

Modstrøm har meldt ud, at selskabet selv sørger for at udbetale tidligere kunders tilgodehavende, og derfor behøver du ikke gøre noget selv, hvis det er fra Modstrøm, du måske skal have penge.

Hvad de tre andre selskaber angår, har de imidlertid ikke meldt noget ud om, hvorvidt de selv vil udbetale tilgodehavende automatisk, og derfor skal du selv kontakte dem for at få dine penge.

For at tjekke, om du har noget til gode, skal du:

  1. Tjekke om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Hvis du kommer ind, skal du lede efter en slutopgørelse.

  2. Hvis du kan se, du har penge til gode, skal du kontakte dit tidligere elselskab, helst skriftligt, så du kan dokumentere, at du har henvendt dig. Her kan det desuden være en god idé, hvis du kan give selskabet dit tidligere kundenummer eller lignende bevis for, at du faktisk har været kunde.

    I henvendelsen skal du skrive, at du vil have dit tilgodehavende tilbage.

  3. Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet, skal du rykke dem og for eksempel skrive, at hvis du ikke får svar inden for to uger, vil du tage sagen videre til Ankenævnet på Energiområdet.

    Hvis du stadig ikke har hørt fra selskabet inden for den frist, indgiver du så en klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr. at klage, men du får de penge igen, hvis nævnet giver dig medhold i din sag.

Kilde: Faglige Seniorer