Forside Forbrug 29 lovbrud afsløret: ILVA politianmeldt af Forbrugerombudsmanden

29 lovbrud afsløret: ILVA politianmeldt af Forbrugerombudsmanden

Ilva
Shutterstock

Forbrugerombudsmanden mener, at møbelkæden har vildledt kunderne 29 gange. Nu er sagen politi­anmeldt.

Lige nu læser andre

Når vi går på udsigt efter gode tilbud til hjemmet, stoler de fleste af os på, at prisen er reel – og at førprisen faktisk afspejler virkeligheden.

Men sådan har det ikke været hos møbelkæden ILVA, vurderer Forbrugerombudsmanden, som nu politianmelder virksomheden for en lang række overtrædelser.

Tilbud, der ikke var tilbud

Forbrugerombudsmanden har i en længere periode overvåget ILVAs priser – helt fra 2024 til 2025. Overvågningen viste, at flere møbler stod på tilbud i så mange dage, at førprisen reelt ikke længere kunne betragtes som en ”normalpris”.

Et eksempel er en spisebordsstol, der i 112 dage var nedsat i hele 72 af dagene. En sofa stod på tilbud i 42 ud af 84 dage. Dermed fik kunderne indtryk af, at de gjorde en ekstra god handel, selvom den lave pris i praksis var den, varen næsten altid havde.

Forbrugerombudsmanden konkluderer, at ILVAs markedsføring både var vildledende og i strid med prismærkningsbekendtgørelsen. Ifølge reglerne skal enhver tilbudspris sammenlignes med den laveste pris varen har haft i de 30 dage før tilbuddet – og det skete ikke.

Læs også

”En omfattende sag”

Forbrugerombudsmand Torben Jensen lægger ikke skjul på alvoren. Han siger:

”Det er en omfattende sag, hvor ILVA i den periode, vi overvågede prisen på en række af virksomhedens produkter, ikke overholdt reglerne i markedsføringsloven og prismærkningsbekendtgørelsen. Forbrugerne har derfor efter vores vurdering fået et fejlagtigt indtryk af, at tilbuddene var bedre end de reelt var.”

Med andre ord: Det, der lignede store besparelser, var måske ikke så særligt alligevel.

Hvorfor er reglerne så strikse?

Formålet med 30-dages-reglen er at beskytte almindelige forbrugere mod kunstigt oppustede førpriser. Uden reglerne ville en butik kunne hæve prisen kortvarigt – blot for at sætte den ned igen og præsentere det som et fordelagtigt tilbud.

Derfor kræver loven, at førprisen er den laveste i en måneds tid, og at kampagner ikke løber så længe, at de mister deres karakter af ”tilbud”.

Læs også

Hvad sker der nu?

ILVA er politianmeldt i 29 konkrete tilfælde, og sagen skal nu behandles af politiet og eventuelt domstolene. Forbrugere, der føler sig snydt, kan holde øje med Forbrugerombudsmandens hjemmeside for yderligere information og vejledning.

Én ting står dog klart: Som forbruger kan det godt betale sig at være ekstra opmærksom på, om et tilbud virkelig er et tilbud.

Ads by MGDK