Hjem > Generelle Nyheder > Generelle nyheder

Snorken - Svaret kan være motion for de øvre luftveje

Af: Pia Brændstrup - 4. april 2016 10:49 2041

Jeg snorker og min mor snorker – måske er det noget arveligt?
Jeg ved det ikke, men jeg ved, det er irriterende både for min mand og for mig, fordi han ofte ligger og skubber til mig, når jeg sover.
Han snorker selv men det generer ikke mig på samme måde.
Jeg har opdaget, at jeg snorker med munden lukket.
Det vidste jeg slet ikke, at man kunne. Jeg troede kun, at man kunne snorke med åbenmund! Men det er altså ikke tilfældet.
Jeg har fundet ud af, at problemet med snorken med lukket mund faktisk er meget udbredt, og at man kan gøre noget selv uden at skulle gennem hverken medicinske eller operative indgreb.

Motion kan være svaret på dette problem.

Jeg fandt nemlig en hjemmeside HelpGuide.org, som anviste nogle øvelser mod snorken.
Det drejer sig hverken om at løbe en maraton eller cykle til månen, men små lette øvelser, der træner kroppens muskler, så de bliver ved med at være smidige og skulle dermed forhindre snorken.
Det gav god mening for mig.
Jeg synes nemlig selv, jeg har opdaget, at det ofte er ældre eller overvægtige, der snorker.
Min teori passer fint med overbelastning pga. vægten for yngre og slappere muskler for ældre. Så nu skal jeg så selv i gang med træningen.

Snorken

Snorken med lukket mund
Snorken med lukket mund kan være tegn på et problem med din tunge positionering.
Snorken med åben mund
Snorken med åben mund kan evt. være tegn på et et halsproblem
I følge HelpGuide.org kan man afhjælpe begge typer af snorken ved at udføre regelmæssige øvelser til at øge muskelkontrol i halsen og tungen.

Styrkelse af musklerne i de øvre luftveje

Ved at bruge ca. 30 minutter om dagen til at udføre disse øvelser, har du mulgihed for at reducere din snorken.
Øvelserne er fokuseret på at styrke musklerne i de øvre luftveje.

Øget muskelkontrol

Øv at sige: "AEIOU" langsomt i starten, derefter øge hastigheden for at øge din muskelkontrol.
I denne første øvelse skal vokalerne i alfabetet gentages højt i 3 minutter ad gangen - hver dag.
Kilde: HelpGuide.org

Tunge gymnastik

Denne øvelse varer ca. 3 minutter.
Begynd ved at placere meget spidsen af ​​tungen i området lige bag din øverste fortænder.
Flyt din tunge bagud, mod din drøbelen, det bløde væv dinglende fra bagsiden af ​​din tunge.
Derefter vende tilbage til din udgangsposition, når du har nået det fjerneste punkt på bagsiden af ​​din mund.
Kilde: HelpGuide.org

Læbe gymnastik

Denne øvelsebør gentages fem gange, og kan udføres to gange dagligt for at hjælpe med til at reducere snorken.
Begynd med at åbne munden så langt som du kan, luk så munden ved fuldtstændigt ved at trykke læberne sammen.
Dernæst skal du rynke dine læber, som hvis du giver et kys og holde positionen i 10 sekunder.
Slap din mund og gentage sekvensen 5 gange ved at åbne og lukke munden.
KIlde: Dr. Dan Peterson af Family forsigtigt Tandpleje

Kæbe gymnastik

Denne øvelse begynder med at du flytte kæben fra side til side.
Åben munden lidt og flyt kæben til højre, og hold dette stræk i 30 sekunder.
Slip og gentag ved at flytte kæben på venstre side, hold dette stræk i 30 sekunder.
Kilde: HelpGuide.org

Stemme gymnastik

At synge højt højt kan hjælpe med at forbedre muske kontrol i halsen og i den bløde gane, det område i bagsiden af ​​din hals, der kan give genlyd, når din snorke,
I flg. HelpGuide.org kan det anbefales, at du tænde din yndlingsmusik og "motionere" dine stemmebånd dagligt for at reducere snorken.
Kilde: HelpGuide.org

Deals

Kommende events

Dagens Virksomhed