Pas på i regning: Sådan skal du reagere, hvis bilen aquaplaner

Bil og motor

26/09/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Når der er sne- eller islag på vejen, skal vi nok køre ekstra forsigtigt og opmærksomt. Anderledes lumsk er aquaplaning, fordi det ofte kommer bag på os – og ikke altid er til at se.

Vi er endnu ikke vant til så voldsomt regnvejr og er derfor heller ikke øvede i at køre på meget våde veje. Men det skal vi lære, for der er mere regn på vej.

De globale temperaturer stiger, og luftens evne til at optage vanddamp stiger kraftigt med temperaturen. Selv en mindre stigning i temperaturen medfører en betydelig stigning i hvor meget vanddamp, luften kan indeholde.

2023 blev målt til at være det vådeste år nogensinde i Danmark, og generelt har nedbørsmængden været stigende siden starten af 1900-tallet. Det kommer især til udtryk i kraftige byger og skybrud, der kun vil stige i hyppighed og intensitet, så længe temperaturerne stiger.

Derfor aquaplaner du

Aquaplaning opstår, når der er mere vand på vejen, end bilens dæk kan nå at lede væk. Du mister herredømmet over bilen, der skøjter hen over vejen som en slæde.

"Aquaplaning er ikke kun en risiko ved kraftig regn eller skybrud, hvor vi som bilister er ekstra opmærksomme. Hvis uheldet er ude, kan du miste herredømmet over din bil på en almindelig byge-våd motorvej – eller på tør vej, hvis du pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en fordybning i vejen," fortæller Christian Jensen, der er tekniker hos Bridgestone.

Bilens dæk er derfor en vigtig faktor for risikoen for aquaplaning, oplyser Christian Jensen:

" Styre- og bremseevne er afgørende for at holde kontrol over bilen. For at styre bilen i en anden retning eller sænke eller hæve hastigheden skal der være friktion mellem dæk og vej. Og den friktion forsvinder, hvis dækket ikke kan lede vandet ordentligt væk, men i stedet skøjter afsted oven på vandet."

"Korrekt dæktryk og mønsterdybde har stor betydning for dækkets evne til at lede vandet væk. Kontroller derfor bilens dæk jævnligt for slid og skader, sammen med dæktrykket. Sørg også for at køre på dæk, der passer til årstiden – sommerdæk om sommeren, og vinterdæk om vinteren," råder Christian Jensen.

Er uheldet ude? Undgå at gå i panik

Men selv ikke det bedste dæk kan gardere mod aquaplaning, advarer dækeksperten:

"Hvis du pludselig oplever, at din bil aquaplaner, er det vigtigste råd: Lad være med at følge dit første instinkt om at trykke bremsen i bund. Lad også være med at prøve at manøvrere bilen ved at dreje rattet fra side til side, det kan gøre det hele endnu værre. Løft foden fra speederen og prøv at holde kørselsretningen indtil det tidspunkt, hvor du føler, at bilen igen er i kontakt med vejen."

Vær også meget opmærksom på, at et dæk ikke bare er et dæk. Du kan sikkert finde fire billige dæk på nettet, men pris og kvalitet hænger sammen. Vælg derfor et kvalitetsdæk fra anerkendte producenter – allerhelst med en god labelværdi på bremseevne på våd vej.