Ny lovgivning om vinterdæk sender bilister i samlet flok mod liftene, mens værksteder melder om rekordtravlhed før frosten falder.
Lige nu læser andre
Den første nattefrost har endnu ikke lagt sig som et hvidt lag over Danmark, men landets autoværksteder er allerede fyldt til bristepunktet.
En ny lov, der kræver vinter- eller helårsdæk med snefnugmærke, når vejene bliver glatte, har sendt bilister afsted i en fart. Og særligt blandt de mange rutinerede bilister over 60 år giver ændringerne anledning til både forvirring og bekymring.
Hos Revninge Autoværksted på Fyn har man haft rekordtravlt. Kalenderen blev fyldt op lang tid før den vanlige højsæson, og telefonerne ringer uafbrudt.
Værkstedsejer Michael Egmose forstår godt, at mange føler sig taget på sengen:
“Det lader til at være kommet bag på rigtig mange, at det allerede gælder, inden det for alvor er vinter, og mange er stadig i tvivl om reglerne,” fortæller han.
Kunder i panik og lange ventelister
Læs også
Normalt begynder den store strøm af hjulskift i november, men i år startede det allerede i oktober.
Flere steder har mekanikerne haft over 30 hjulskift på en enkelt dag, og henvendelserne vælter ind. Mange ønsker en tid med det samme, men den mulighed er efterhånden svær at opdrive.
Ifølge Egmose er det ikke kun bøderne på 1.000 kroner pr. forkert dæk, der får folk til at reagere – det er også frygten for at køre usikkert:
“Man risikerer både bøde og ikke mindst farlige situationer på glatte veje,” lyder hans klare advarsel.
Pas på faldgruberne – og på rejsen
Selvom snefnugmærket (det såkaldte 3PMSF-symbol) er nøglen til lovlige dæk i frostvejr, gælder der andre regler i udlandet. Sverige kræver vinterdæk fra 1. december til 31. marts, og Tyskland kræver snefnugmærket allerede ved almindeligt vinterføre.
Læs også
For mange seniorer, der nyder vinterture over grænsen, kan det hurtigt blive en dyr fejltagelse ikke at være opmærksom.
Dækproducenterne presser citronen
Hos dækproducenten Bridgestone melder man også om rekordstor efterspørgsel. Lageret er fyldt op efter ekstra produktion tidligere på året, men forsyningskæderne er stadig pressede. Derfor kan udvalget blive snævrere, jo tættere vi kommer på vinterens første rigtige frostperiode.