Test viser: Så meget rækkevidde mister en elbil ved at holde i motorvejskø

Bil og motor

17/08/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Har du tænkt over det?

Elbilssalget buldrer derud af, men det betyder ikke, at det bare er en dans på roser at få folk overtalt til at hoppe med på vognen.

Tvært imod har der været rigeligt med bekymringer omkring elbilen, hvor rækkeviddeangst er blevet et begreb, de fleste kender.

En af de bekymringer der har fyldt meget, har været bekymringen om, hvordan elbilen ville reagere, skulle man sidde fast på vejene.

I vinters fik den debat benzin på bålet, da utallige danske billister sad fast på E45 under en snestorm.

Den tyske pendant til FDM, ADAC, har sat sig for at undersøge problematikken med udgangspunkt i en hedebølge.

"Tomgang" i 8 timer

Testen var simpel; En Tesla Model Y, Danmarks mest sælgende bil, stod i "tomgang" i 8 timer i bagende varme med aircondition på.

Bilen blev udsat for en simuleret hedebølge, hvor temperaturen i rummet nåede op på 35 grader, og forruden blev opvarmet til hele 60 grader.

Målet var at vurdere, hvor meget energi bilen bruger på at holde kabinen kølig, mens den står stille i en simuleret otte timer lang trafikprop.

Resultaterne viste, at Teslaen brugte mellem 1,3 og 1,5 kWh pr. time for at holde kabinen behageligt nedkølet til 20 grader.

Samlet set betød det et energiforbrug på 12 kWh over de otte timer, hvilket resulterede i et rækkeviddetab på 64 kilometer.

Det svarer til 8 kilometer rækkeviddetab i timen.

Her skal det dog nævnes, at det tidligere er set, hvordan elbilen har det sværere i kolde temperaturer, og man skal derfor forvente et større rækkeviddetab ved kø i kolde temperaturer.

Bedre end fossilbilen

Dino Silvestro, der er chef for ADACs køretøjstests, bemærkede, at "elbilister i en motorvejskø med høje temperaturer og tændt aircondition ikke skal være bange for at løbe tør for strøm."

Når man sammenligner med en fossilbil, som typisk ville bruge mellem én og halvanden liter brændstof pr. time under samme forhold, står forskellen klart.

Fossilbilen kræver mellem 10 og 15 kWh energi pr. time for at holde temperaturen nede, hvilket betyder, at den bruger op til ti gange så meget energi som elbilen.

Årsagen til forskellen ligger i, at elbilens aircondition-anlæg trækker energi direkte fra batteriet, mens en fossilbil skal holde motoren kørende for at generere den nødvendige strøm til køling.

Det gør elbilen langt mere energieffektiv i forhold til at bekæmpe de høje temperaturer.