Forside Bil og motor Skjulte P-gebyrer vækker vrede: FDM presser ministrene

Skjulte P-gebyrer vækker vrede: FDM presser ministrene

parkerings bøde
Bjoern Wylezich / Shutterstock

FDM har nu bedt både transportministeren og skatteministeren om at gribe ind.

Lige nu læser andre

Mange bilister oplever i disse måneder at få nye typer opkrævninger fra private parkeringsselskaber – ofte uden nogensinde at have set en seddel på bilens forrude.

Ifølge FDM skyldes det, at p-selskaberne bruger en særlig adgang til Motorregistret på en måde, der går langt ud over det oprindelige formål.

Nu ønsker FDM et opgør med den praksis.

Nye gebyrer sendt direkte til bilejeren

Parkeringsselskaber har i flere år haft mulighed for via Motorstyrelsens terminaladgang at slå et køretøjs ejer op, når der er udstedt en almindelig parkeringsafgift. Men ifølge FDM bliver adgangen nu brugt til meget mere.

Efter at transportministeren i juli slog fast, at p-afgifter skal placeres fysisk på bilen og ikke blot sendes digitalt, har flere p-selskaber ændret taktik. De har indført nye typer opkrævninger, som ikke er egentlige parkeringsafgifter, men som alligevel sendes direkte til bilejeren via oplysninger fra Motorregistret.

Læs også

Som advokat i FDM Michael Ern Nielsen siger: ”Bilisterne oplever det som den samme afgift, der nu blot kaldes noget andet.”

Derfor stiller FDM spørgsmålstegn ved, om adgangen til Motorregistret overhovedet må bruges til disse nye gebyrer.

Opholdsafgift – et nyt og omstridt gebyr

En af de nye opkrævninger kaldes en “opholdsafgift”. Den kan bilister modtage, blot fordi de har kørt ind på et p-område – også selvom de ikke har parkeret. Først når man får en digital opkrævning på typisk 400-600 kroner, opdager man, at opholdet udløste et gebyr.

Ifølge FDM strider det både mod god praksis og mod ministerens krav om, at afgifter skal lægges synligt på bilen.

FDM: Luk adgangen eller begræns den

FDM har nu rettet henvendelse til både transportministeren og skatteministeren. Organisationen mener, at p-selskabernes adgang til Motorregistret enten skal begrænses markant eller fjernes helt, så den kun kan bruges til udstedelse af reelle parkeringsafgifter.

Læs også

I et brev skriver FDM, at ”terminaladgangen bør ikke være et carte blanche til at kunne udsende et væld af forskelligt benævnte opkrævninger.”

For mange bilister – især ældre, der er vant til klare og synlige regler – skaber de nye praksisser stor usikkerhed. FDM håber derfor, at politikerne vil sætte en stopper for misbruget og sikre mere gennemsigtighed i parkeringsbranchen.

Ads by MGDK