Skal bilen til syn? Sådan kommer du glat igennem ifølge dæktekniker

Bil og motor

11/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Det er både dyrt og besværligt, hvis bilen ikke bliver godkendt til syn – især hvis det er noget, du selv kunne have klaret på forhånd.

Tekniker hos dækproducenten Bridgestone, Christian Jensen, gennemgår her, hvad du selv kan gøre for at få bilen glat igennem det periodiske syn.

Han skelner ikke mellem elbiler og biler med benzin- og dieselmotor – det er i store træk de samme ting, der skal være i orden.

Tjek bilens lygter – alle sammen!

Positionslys, nærlys, fjernlys, tågelygter, baglys, baklys, stoplys og nummerpladelys og skift selv pærer, hvis det er nødvendigt. Glasset skal være intakt på alle lygter. Få det skiftet, hvis der er revner eller huller – ellers kan der trænge fugt ind.

Mål mønsterdybden på dine dæk

Den skal som minimum være 1,6 mm eller det, der svarer til tykkelsen på en tændstik. Er mønsterdybden under de lovpligtige 1,6 mm, betyder det omsyn og køreforbud!

Du kan tjekke mønsterdybden med en mønsterdybdemåler – mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Husk at måle alle fire dæk! Tjek også om dækkene er slidt ens hen over hele møsnteret.

Christian Jensen hejser flag for, at nok kan du gå gennem synet med 1,6 mm mønsterdybde, men skal du have optimal sikkerhed på især våde veje, anbefaler han sammen med FDM en mønsterdybde på minimum 3 mm for sommerdæk og 4 mm for vinterdæk.

Drypper den?

Når nu du er nede på knæ for at tjekke dækkenes tilstand, så se efter, om der drypper væske fra bilen – det er især ældre biler, der kan spilde olie, men det kan også være bremsevæske eller sprinklervæske, der drypper.

Så du skal undersøge det, både hvis du kører traditionel bil og elbil.

Tjek alt, der kan åbnes

Åbn og luk alle døre, bagagerum og motorhjelm – de skal køre helt smidigt, ellers må du i gang med smørekanden. Og husk, låsene skal også være i orden.

Fjern alt fra ruderne, der forringer dit udsyn

det gælder både forrude og bagrude. Og ruden skal være til at se igennem (surprise!) Det vil sige, at der ikke må være væsentlige stenslag eller ridser i forrudens synsfelt.

Virker vinduesviskerne, og er der sprinklervæske på?

Selv ved så ’lille´ en forseelse som manglende sprinklervæske risikerer du en betinget godkendelse!

Nummerplade og horn

Tjek om bilens nummerplader er skruet ordentligt fast og giv lige et dyt i hornet – det skal nemlig virke, højt og klart!

Stelnummeret

Undersøg om stelnummeret er til at læse – er det ved at ruste væk, kan du prøve at rense det med en stålbørste.

Hvis det er fuldstændig ulæseligt, skal du have fat i Motorkontoret eller Skat for at få tilladelse til at indgravere et nyt.

God arbejdslyst og held og lykke i synshallen!