Der siges mangt og meget om elbiler, særligt i takt med, at de bliver mere og mere almindelige på vejene.
En af de ting, der siges om elbiler, er, at de oftere bliver erklæret totalskadet på grund af mindre skader, blandt andet fordi mindre skader på batteripakkerne nærmest er umulige at udbedre - og derfor ender det med en totalskade-erklæring.
Men passer det? Nej, mener en britisk undersøgelse at have bevist.
Stik omvendt tendens
Ifølge det danske onlinemedie Boosted undersøgte studiet biler i Storbritannien fra 2015 til august 2024.
Målet var at finde ud af, om elbiler faktisk oftere blev erklæret totalskadede i forhold til benzin- og dieselbiler.
Bilerne i undersøgelse var maksimalt fem år gamle, og man fandt ud af, at 0,9 procent af alle elbilerne blev skrottet.
Det er mindre end halvt så mange fossile biler, for blandt dem blev hele 1,89 procent nemlig skrottet i samme periode.
For ét år gamle benzin- og dieselbiler var tallet 0,4 procent, og for elbiler med samme alder var tallet nede på 0,2 procent.
"Dataene viser tydeligt, at elbiler afskrives halvt så meget som benzin- og dieselbiler," siger Jon Clay, fra CAP HPI, som står bag undersøgelsen.
Harcelerer mod misinformation
Han benyttede også lejligheden til at sende en bredside mod bilindustrien som helhed.
Han mener nemlig ikke, industrien tager nok ansvar i forhold til at komme misinformation til livs.
"Bilindustrien skal i fællesskab adressere bølgen af misinformation omkring elektriske køretøjer, der er tilgængelige online, for at gøre det muligt for forbrugerne at træffe informerede og afbalancerede beslutninger om deres næste bil," slutter han.
Sidste år skrev nyhedsbureauet Reuters, at der i mange tilfælde ikke er noget at gøre for elbiler med selv mindre skader på batteripakker. Derfor ender ejerne med at få udbetalt erstatning for totalskader.