Godt 75.000 biler blev skrottet i Danmark i 2023, hvilket var et fald på knap 25 procent siden 2021, hvor tallet lå på knap 98.000 biler.
Den kurve ser foreløbigt ikke ud til at blive knækket i år, hvor der hidtil er blevet skrottet 30.000 biler herhjemme.
Det viser tal fra Dansk Producentansvar, som Autoparts24 har gennemgået.
Og mens de mest skrottede bilmærker læner sig tæt op af de mest solgte mærker herhjemme, så har listen over skrottede bilmodeller flere ting til fælles, fortæller Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
"Langt størsteparten af modellerne har selvfølgelig det tilfælles, at de har været meget populære blandt danskerne i en årrække, hvilket blandt andet kan aflæses ved, at flere af dem har været ‘Årets Bil’. Samtidig har de været driftsikre og værd at holde kørende," siger han.
Kan blive femte år i træk
Hvis årets foreløbige udvikling i antal skrottede biler fortsætter, så vil det være femte år i træk, at det falder.
I absolutte tal har faldet også været markant, men foreløbigt er det umiddelbart for tidligt at vurdere konsekvenserne af det, lyder det fra Troels Meier.
"Det er positivt, at vi i højere grad vælger at reparere bilerne og holde dem kørende i længere tid, men omvendt har vi også set, hvordan et stort antal brugte biler bliver eksporteret til udlandet, hvor de i mange tilfælde ikke bliver ordentligt miljøbehandlet, og det er et problem, vi skal holde øje med," siger han.
Liste over mest skrottede bilmodeller foreløbigt i 2024 (Mærke, model, antal)
Tabel: Autoparts24 ApS