Vi har fået årets første nattefrost, og selvom det ikke er blevet landsdækkende, eller for den sags skyld en generel ting med nattetemperaturer under frysepunktet, ved vi, at det kommer:
De morgener, hvor vi skal bruge tid på at afise bilens ruder, inden vi kan køre på arbejde.
Der er mange måder at gøre sin bil klar om morgenen. Nogle mennesker hælder kogende vand ud over forruden, andre lægger plastikposer på ruden, de kan trække af dagen efter - men nu advarer eksperter mod, at visse af disse tricks kan blive en særdeles dyr "fornøjelse".
Drop det kogende vand
Man må aldrig hælde kogende vand direkte på en glasrude, der potientielt er i minusgrader.
Den store temperaturforskel kan gøre glassets integritet skrøbelig og kan føre til, at ruden flækker/revner.
Det er ikke sikkert, det sker første gang, du hælder kogende vand på ruden, men for hver gang vil du øge risikoen for, at det sker.
Drop recirkulationen
Den mest anvendte metode til at afrime ruderne er stadig at tænde bilen og lade den stå og “tø op” inden man benytter den, og når de fleste gør det slår, de “recirkulation” til. Dette er en fejl!
Recirkulation er fantastisk på en varm sommerdag, da det kan køle bilen hurtigere ned ved ikke at tage frisk varm luft ind, men kun køle, hvad der allerede er af luft i bilen.
Det samme er ikke gældende om vinteren. Hvis man bruger recirkulation i vintertid, samtidig med at man buldrer op for varmen i bilen, kan recirkulationen være med til at holde fugten i bilen.
Mange vil ikke have den kolde luft ind udefra og slår derfor recirkulation til når de afiser, men det hjælper altså med at holde bilen fugtig inden i, og skulle man fylde bilen med mennesker vil resultatet være, at ens forrude konstant dugger på indersiden, da luften kun bliver fugtigere og fugtigere.
Derfor skal man slå recirkulation fra, når man varmer bilen op, da kold luft er meget tør og kan modvirke, de duggende forhold inde i bilen.
Kilde: RSPLive