30 millioner kroner.
Så meget løber afgifterne til bilister op i efter ét år med nye, skærpede regler om kørsel med dieselbiler i de såkaldte miljøzoner i Aalborg, Aarhus, Odense, Frederiksberg og København.
Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Gjensidige. Det skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Det store beløb dækker over knapt 20.000 bøder, der er udstedt til personbiler, varevogne, lastbiler og busser for at have overtrådt reglerne siden 1. oktober sidste år.
Men selvom det kan virke som et meget højt antal bøder, så har en stor del af dem formentlig handlet om, at bilisterne først har skulle lære reglerne at kende, siger Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
"Der har været tale om nogle regler, der har haft indvirkning på rigtig mange dieselkøretøjer herunder også personbiler. Men vi kan se, at antallet af bøder har været nedadgående de sidste måneder, hvilket kan være et udtryk for, at der er blevet en større bevidsthed blandt bilisterne,” siger hun.
I en tidligere undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige, er der opbakning til reglerne blandt danskerne.
Her svarer flere end hver tredje af de adspurgte, at de ser positivt på de nye regler, mens knap hver femte mener, de nye regler er for skrappe. Samtidig mener hver fjerde, at reglerne bør strammes yderligere, så der eksempelvis skal være helt forbud mod at køre i dieselbiler i landets største kommuner.
Fakta
Der er siden oktober 2023 blevet uddelt 19.443 bøder ifølge Gjensidiges aktindsigt hos Miljøstyrelsen. Bøderne fordeler sig på 16.701 personbiler, 2.566 varebiler, 125 lastbiler og 51 busser. Bødetaksten for at køre ind i en miljøzone, der ikke lever op til reglerne er 1.500 kr. for person- og varebiler og 12.500 for lastbiler og busser.
Kilde: Miljøzoner.dk