Skifter du selv til vinterdæk? Så pas på med at lave disse to fejl.
Lige nu læser andre
Efteråret er over Danmark, og for mange bilister betyder det én ting – tid til at få vinterdækkene på.
Mens nogle overlader arbejdet til værkstedet, vælger mange at klare dækskiftet selv. Men det er netop her, man skal være ekstra forsigtig, lyder det fra mekaniker Marno Kelo, der til bilmagasinet Autotoday fortæller, at der især er to fejl, han ser igen og igen.
Pas på med donkraften
Den første fejl sker allerede, når bilen løftes. Mange placerer donkraften forkert – og det kan få alvorlige følger.
Et forkert løft kan bøje bilens skørter, og i værste fald beskadige den bærende konstruktion. Ifølge mekanikeren er det derfor vigtigt at tjekke bilens manual, hvor de korrekte løftepunkter altid er markeret. Det kan spare både dyre reparationer og unødvendige frustrationer.
Dækket kan vende forkert
Den anden fejl handler om selve monteringen. Mange får nemlig vendt dækkene i den forkerte retning. De fleste dæk har en pil eller en tekst, der viser rotationsretningen – men det bliver ofte overset. Hvis dækket vender forkert, kan det gå ud over både styreevnen og sikkerheden.
Et fejlvendt dæk kan forlænge bremselængden, øge risikoen for aquaplaning og få slidbanen til at blive slidt hurtigere end normalt.
Husk at opbevare dækkene rigtigt
Læs også
Når dækkene tages af for sæsonen, spiller opbevaringen også en stor rolle. Dæk holder sig bedst mørkt og køligt med stabile temperaturer. Sol, varme og frost forringer gummiet over tid. Ifølge eksperterne bør dæk helst stå oprejst, da en høj stabel kan presse gummiet og give skævheder.
Hvis du ikke har plads derhjemme, kan et såkaldt dækhotel være en god løsning. Her bliver dækkene opbevaret under de rette forhold, indtil de igen skal på til foråret.