Dæk, der er pumpet for lidt eller for meget, kan skabe en række udfordringer, der både påvirker bilens holdbarhed og din sikkerhed under kørslen.
Underoppustede dæk
Dette er et stort problem. Hvis dækkene har for lavt tryk, kan deres levetid forkortes med op til 20%, og brændstofforbruget kan stige med 6%, ifølge Euromaster, en specialist i bilvedligeholdelse.
Når dæktrykket er for lavt, vil dækkene slides mest på skuldrene og mellem sidevæggene og slidbanen, hvilket øger risikoen for punkteringer og ulykker.
Det betyder, at du bør kontrollere dækkene regelmæssigt for at undgå dette problem.
Overoppustede dæk
På den anden side kan overoppustede dæk også være farlige. Hvis dæktrykket er 1 bar højere end anbefalet, slides dækkene hurtigere i midten af slidbanen, da vægten ikke fordeles jævnt.
Dette reducerer dækets kontaktflade med vejbanen, hvilket gør vejgrebet dårligere, især under nødbremsning.
Det betyder, at bilen vil fortsætte længere, før den kan stoppe, hvilket kan være farligt i kritiske situationer.
En ofte overset del af bilens vedligeholdelse er reservehjulet. Selvom det sjældent bruges, bør du tjekke trykket på reservehjulet mindst én gang om året for at sikre, at det er klar til brug, hvis det bliver nødvendigt.
De fleste biler kræver et dæktryk mellem 2 og 2,6 bar, men det er vigtigt at følge producentens specifikationer, som kan findes i bilens manual eller på klistermærket på benzindækslet eller dørstolpen.
Regelmæssig kontrol af dæktrykket, især i områder med store temperaturudsving, kan hjælpe med at sikre både din sikkerhed og bilens effektivitet.
Kilde: Tjekbil.dk