Her i starten af det nye år er det blevet tid til at gøre foreløbig status på trafikulykkerne i 2024. Og lige nu tyder alt på, at der aldrig har været så få tilskadekomne i trafikken som i 2024.
Det viser de foreløbige tal fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik.
Tallene for 2024 vil først være endeligt gjort op i juni, men de foreløbige tal indikerer, at der i 2024 både var færre dræbte og tilskadekomne end tidligere år. 145 personer blev dræbt i trafikken i 2024, hvilket er det næstlaveste antal nogensinde. Kun i 2021, som var præget af COVID19-pandemien, har færre mennesker mistet livet i trafikken end i år.
Samlet set kom lidt under 2.400 personer til skade, og det antal er ikke set lavere, siden Vejdirektoratet begyndte at føre statistik i 1985.
Det er til trods for, at 2024 tegner sig til at blive et år, hvor der blev kørt noget nær lige så mange kilometer på vejene som rekordåret 2023. Vejdirektoratets trafikindeks viser, at der i årets første 9 måneder blev kørt 0,1 procent flere kilometer på det samlede danske vejnet sammenlignet med sidste år.
”2024 ser ud til at blive et af årene med færrest trafikdræbte og tilskadekomne, kun overgået af 2021, som var et corona-år med væsentligt færre kørte kilometer end normalt. For at understøtte den positive udvikling vil vi fortsat have fokus på at forbedre færdselssikkerheden i Danmark gennem en række tiltag, herunder investeringer i trafiksikkerhed, cykelstier, adfærds- og oplysningskampagner," siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Hos Rådet for Sikker Trafik glæder man sig over, at der i 2024 var færre trafikdræbte og kvæstede danskere end tidligere. Men der er stadig alt for mange liv, der bliver slået i stykker på vejene, siger Jakob Bøving Arendt, som er adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
”Så derfor er mit ønske for 2025, at vi som samfund fortsat er ambitiøse og bliver ved med at kæmpe for, at færre mennesker bliver slået ihjel eller kvæstet i trafikken”.
Færre tilskadekomne i alle transportmidler
Helt generelt har det i de første tre kvartaler af 2024 været mere sikkert at begive sig ud i trafikken, uanset om det var i bil, til fods eller på cykel. Bedst ser det ud på vejene, hvor antallet af tilskadekomne i personbiler, varebiler og lastbiler er faldet med 21 procent sammenlignet med gennemsnittet for perioden 2019-2023. Men den positive udvikling gælder også motorcykler, knallerter, fodgængere og cykler.
”Selvom det måske ikke altid er den oplevelse, man har, når man sidder på sin cykel, eller når man læser aviser, så har det aldrig været mere sikkert at færdes i trafikken. Det skyldes bl.a., at de veje, vi kører på, og de biler, vi kører i, hele tiden bliver bedre. Og selv om elcyklen somme tider bliver skældt ud, og antallet af elcykler i trafikken stiger, er trafiksikkerheden for cykler også alt andet lige blevet bedre end før,” siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Trafiksikkerhed og Cykling i Vejdirektoratet.
De unge skiller sig ud
Når man ser på, hvem der typisk kommer til skade i trafikken, er de unge og uerfarne trafikanter i aldersgruppen 18 til 24 år ofte overrepræsenterede i statistikkerne.
I 2023 var der dog usædvanligt få unge mellem 18 og 24 år blandt de trafikdræbte, og de i alt 14 dræbte i denne aldersgruppe var det laveste antal nogensinde.
Lige nu ser den positive tendens ud til at have fortsat i 2024, hvor antallet af tilskadekomne i aldersgruppen 18-24 år, i de første 9 måneder, var 27 procent lavere end gennemsnittet for de fem foregående år. Ingen anden aldersgruppe havde så positiv en udvikling i 2024.
Fakta om ulykkestallene for 2024
Ulykkestallene stammer fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der bliver udarbejdet på baggrund af indberetninger af trafikulykker fra politiet.
Såvel politiets rapportering som vejmyndighedernes behandling af indberetningerne er fortsat i gang, og tallene for 2024 vil derfor først være endeligt opgjort i begyndelsen af forsommeren. Der er her tale om et estimat ud fra de foreløbige tal.