Et nyt lovforslag fra EU kan betyde farvel til gamle biler, der står stille i garagen.
Lige nu læser andre
Et nyt lovforslag fra EU kan betyde, at bilejere ikke længere kan lade en afmeldt bil stå i garagen år efter år. Ifølge et endnu ikke offentliggjort udkast skal biler, der har været afmeldt i mere end 12 eller 18 måneder, automatisk sendes til skrot.
Skal forhindre miljøskadelige biler i at samle støv
Ifølge det svenske medie Carup, der har fået adgang til udkastet via EU-dokument 10092-2025, skal de nye regler sikre, at flere biler bliver genanvendt og ikke ender som miljøskadeligt affald. Tiltaget skal samtidig give et mere præcist overblik over Europas aktive bilpark.
Formålet er at få fjernet biler, som ikke længere kører, men som fortsat står afmeldt på private ejendomme eller værksteder. I dag kan man i flere EU-lande lade sin bil stå afmeldt på ubestemt tid – det vil de nye regler sætte en stopper for.
Bekymring for veteranbiler
Den svenske EU-politiker Henrik Nyberg advarer dog om, at forslaget kan få utilsigtede konsekvenser – især for ejere af veteranbiler og samlerbiler. Mange af disse biler står afmeldt i længere perioder, mens ejeren restaurerer dem eller blot opbevarer dem som samlerobjekter.
Han frygter, at en tvungen skrotning kan ramme denne gruppe hårdt, hvis der ikke bliver lavet undtagelser for historiske køretøjer.
Læs også
Motorstyrelsen: Ikke kendskab til forslaget
I Danmark kender Motorstyrelsen endnu ikke til det konkrete lovforslag. En eventuel implementering vil ifølge styrelsen kræve ændringer, da der i dag ikke føres tilsyn med biler, efter de er blevet afmeldt.
Troels Meier, direktør i Autoparts24, vurderer dog, at konsekvenserne for danske bilejere vil være begrænsede sammenlignet med andre lande:
– Selvom det kan lyde som et lidt hårdt indgreb, så tror jeg alligevel, det er positivt, at vi over hele EU får mere styr på, hvad der sker med udtjente biler, og vi på den måde både får genanvendt mere og sikret miljøet, siger han.
Kan blive dyrt for nogle – men godt for miljøet
Forslaget ventes at blive diskuteret blandt medlemslandene i løbet af 2026. Hvis det vedtages, kan det især få betydning for lande som Tyskland og Sverige, hvor mange borgere ejer flere biler, der jævnligt bliver afmeldt og genindregistreret.
I Danmark kan tiltaget dog vise sig at blive et skridt mod en grønnere bilpark – men med risiko for, at visse bilentusiaster må sige farvel til deres gamle klassikere.