Cyklistforbundets krav til selvkørende biler: Det skal være mindst 1,5 meter

Bil og motor

10/01/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I en fremtid, hvor der sandsynligvis kommer til at være mange selvkørende biler i byen og på landet, er det vigtigt, at bilerne er programmeret til at tage hensyn til cyklister. Det siger Cyklistforbundet i et nyt høringssvar til en ændring af Færdselsloven.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mindst 1,5 meters afstand til cyklister. Det er kravet fra Cyklistforbundet til selvkørende biler.

”Selvkørende biler skal programmeres, så de overholder reglerne i trafikken. Vi mener af sikkerhedsmæssige årsager, at det skal være et af kravene, at de holder en afstand på mindst 1,5 meter til cyklister,” siger direktør i Cyklistforbundet Kenneth Øhrberg Krag.

Cyklistforbundet ønsker desuden, at kravet bliver skrevet ind i færdselsloven.

”Færdselsloven skal præcisere, at biler skal holde en afstand på minimum 1,5 meter, når de overhaler cyklister. Det er allerede tilfældet i flere europæiske lande. Vi mener ikke, at det skal være op til den enkelte bilproducent frit at definere, hvad en passende afstand vurderes at være. Det skal Færdselsloven fastsætte,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Op til den enkelte

Som det er nu, er det op til den enkelte bilist at vurdere, hvad der er en ’sikker’ afstand ved overhaling af en cyklist.

”Det er op til bilistens vurdering, men rigtig mange cyklister på landevejen har oplevet at blive overhalet alt for tæt, og hvis en lastbil overhaler dig på tæt afstand, kan det være decideret farligt på grund af lufttrykket. Så vi går ind for, at kravet om mindst halvanden meters afstand skal gælde for alle, men det er ekstra vigtigt i forhold til selvkørende biler, hvor der slet ikke er en menneskelig fører, der kan vurdere situationen,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Fakta

Høringssvaret fra Cyklistforbundet er vedrørende forslag til ændring af færdselsloven (revision af forsøgsordning for selvkørende enheder).

Høringsdetaljer - Høringsportalen

Se hele høringssvaret her

Selvkørende biler skal indrette sig efter fodgængere og cyklister