En kvindelig bilist, Alison Dulson, er blevet ramt af bøder for 6.800 kroner som følge af en fejl i IT-systemet.
un føler sig nu truet af udsigten til at inkassatorer vil opsøge hende, selvom hun insisterer på, at det ikke er hendes skyld.
Fejlen i Auto-Opfyld funktionen
Alison, der er 44 år og arbejder som ergoterapeut, blev opkrævet for at køre gennem Tyne Tunnelen, men hun troede, at hun havde betalt afgiften.
Problemet opstod, da Auto-Opfyld-funktionen på hendes forudbetalte konto, der sikrer, at saldoen forbliver over et bestemt beløb, blev deaktiveret.
Tunneloperatøren TT2 påpeger, at det er Alisons ansvar at holde funktionen aktiv, og de har tidligere annulleret bøder for hende, men hun hævder, at de seneste krav er uretfærdige.
Tidsfrist og potentielle konsekvenser
Alison har indtil den 22. november til at betale 13 strafgebyrer med en samlet gæld på 6.800 kroner, efter at hun har fået afvist to appeller.
Hvis hun ikke betaler inden da, vil gebyrerne stige til 11.270 kroner, og TT2 kan vælge at inddrive gælden via inkasso.
Mødres støtte og voksende fortvivlelse
Alison fortæller, at hendes mor, der er i 70'erne og pensioneret, sandsynligvis bliver nødt til at låne hende pengene, hvilket hun finder skammeligt.
Hun føler sig truet og intimideret af gebyrernes størrelse og er modvillig til at betale, selvom hun føler sig i sin gode ret.
Alison fandt en e-mail i sin spam-mappe, der informerede hende om, at Auto-Opfyld var blevet deaktiveret, efter hun modtog den første bøde den 7. oktober.
Hun hævder, at hun straks genopfyldte kontoen og aktiverede den automatiske funktion igen.
TT2's synspunkt
TT2 forklarer, at deaktivering kan ske, hvis der ikke kan trækkes penge fra kontoen på grund af utilstrækkelige midler eller problemer med det tilknyttede betalingskort.
De råder brugere til at acceptere TT2's e-mail-adresse som en pålidelig kontakt eller regelmæssigt tjekke deres spam-mappe.
Til trods for denne forklaring fastholder Alison, at ingen af disse grunde gælder i hendes sag. Hun er villig til at betale for brugen af tunnelen, men føler sig presset og truet til at betale de nuværende gebyrer.
TT2 påpeger, at de tidligere har annulleret ni bøder for Alison som en gestus af god vilje, selvom der ikke var nok penge på hendes konto.
Hold øje med dine automatiserede apps
Denne situation fremhæver de komplekse udfordringer og frustrationer, der kan opstå i interaktionen mellem forbrugere og automatiserede betalingssystemer.
Det rejser spørgsmål om ansvar og rimelighed i håndteringen af IT-relaterede fejl, og hvordan ansvaret fordeles.
Herhjemme har danskere været udsat for lignende tilfælde, hvis deres parkeringsapp ikke er opdateret med fx nye kreditkortinformationer og lignende.
Om noget fortæller det os, at vi (især når det kommer til potentielle bøder) skal være forsigtige med blindt at overlade ansvaret til vores IT-systemer og apps. Det skader ikke at tjekke dem løbende – det kan faktisk være ganske godt givet ud.
Kilde: The Sun