Forside Forbrug Danskerne handler som aldrig før – se årets mest populære...

Danskerne handler som aldrig før – se årets mest populære køb

black friday
Shutterstock

Nye tal fra Dansk Erhverv viser tydelige trends i årets store shoppedag.

Lige nu læser andre

Når kalenderen rammer slutningen af november, sætter Black Friday fart på både julehandlen og selvforkælelsen.

Nye tal fra Dansk Erhverv viser tydeligt, hvad danskerne lægger i indkøbskurvene – og hvilke tendenser der præger årets største shoppedag.

Klassiske køb hitter stadig

Tøj, sko og accessories er fortsat danskernes favoritter.

Hele 57 procent planlægger at handle i denne kategori, hvilket er en lille stigning fra sidste år.

Derudover fylder elektronik og hvidevarer stort med 37 procent, mens 34 procent går efter ting til boligen, og 33 procent vælger kosmetik og helseprodukter.

Læs også

Selv om mange stadig tænker i julegaver, er der også en tydelig tendens til, at flere køber til sig selv. Ifølge tallene fra Dansk Erhverv bruger danskerne Black Friday til at udskyde større indkøb, fordi de forventer bedre priser i november.

Rekordstort salg i år

Black Week 2025 nærmer sig rekordniveauer, og Black Friday den 28. november forventes at slå alle tidligere tal. Som e-handelsdirektør Niels Ralund siger:

“Både store og små virksomheder melder om stor fremgang. Forbrugerne har droppet pessimismen og slået hul på sparegrisen.”

Black Month ligger allerede 13 procent over sidste år, mens Black Week er vokset med 9 procent. Det viser, at mange danskere trods lav forbrugertillid stadig prioriterer gode tilbud.

Selvkøb og gaveindkøb i skøn blanding

8 ud af 10 danskere planlægger at købe julegaver i forbindelse med Black Friday. Men samtidig vil over halvdelen også købe til sig selv. Det afspejler en generel tendens, hvor forbrugere blander praktiske køb med ren selvforkælelse.

Læs også

Kvinder handler oftere til familie og venner, mens mændene ifølge Dansk Erhverv i højere grad går efter elektronik og større tekniske køb.

Onlinehandlen dominerer

Langt de fleste klikker sig gennem årets tilbud hjemme fra sofaen. Hele 83 procent af danskerne planlægger at handle online.

Over halvdelen besøger også fysiske butikker, mens fire ud af ti shopper hos internationale webshops.

Hos MobilePay forventer man endnu et rekordår. Sidste år steg omsætningen på Black Friday med hele 43 procent – og i år falder dagen igen på en lønningsdag, hvilket kun forstærker aktiviteten.

Store prisforskelle i kategorierne

Mens især tøj, elektronik og boligartikler hitter, er der faldende interesse for rejser, oplevelser og luksus.

Læs også

Kun 7 procent forventer at købe rejser, og 14 procent går efter gavekort eller oplevelser. Mad og drikke ligger fortsat lavt med 13 procent.

Black Friday 2025 tegner dermed et klart billede: Danskerne jagter gode tilbud – både til julegaver og til sig selv – og de gør det primært online.

Ads by MGDK