Et enkelt kig i køledisken kan pludselig afsløre en ændring, der får både vaner og holdninger blandt kunder til at røre på sig.
Lige nu læser andre
Når man handler ind til køleskabet, følger der ofte små vaner med.
Nogle kigger efter tilbud, mens andre går målrettet efter de mærker, de plejer at købe.
Flere supermarkeder laver løbende justeringer, som kan være svære at få øje på i farten.
Det gælder også, når der bliver pillet ved emballagen, og det ser vi et eksempel på nu.
Lokale kunder i Kvickly i Vejle blev nemlig mødt af en overraskelse ved køledisken.
Læs også
Det skriver TV2.
Blandet modtagelse
Coops nye tiltag om at fjerne plastlåget fra creme fraiche-bøtterne har nemlig ramt hylderne.
I stedet sidder der nu kun en tynd film over produktet, og det har sat gang i reaktionerne.
Det fremgår af et opslag fra Kvickly Vejle på Facebook.
Flere kunder giver udtryk for frustrationer.
Læs også
En af dem skriver til butikken: “Skide træls, hvis der går hul på det folielåg på vejen hjem.” Vedkommende fortæller, at turen hjem foregår på cykel med varerne i en kurv.
Ifølge Coop drejer ændringen sig om 4,7 millioner plastiklåg om året, som ikke længere skal produceres.
Det giver en besparelse på 15 ton plast ifølge en pressemeddelelse.
En del af en større plan
Coop har de seneste år gennemført flere ændringer i emballagen på deres egne varer. I en pressemeddelelse sagde Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop.
“Det er ikke længe siden, vi introducerede hakkekød i flowpack-emballage, og vi fjernede skruelåg på vores mælk. Og nu siger vi farvel til plastlåget på creme fraiche.
Læs også
Tiltagene er en del af Coops emballagestrategi om at vælge de bedst mulige materialer, reducere mængden af unødvendig emballage og samtidig gøre det lettere for forbrugerne at sortere og genanvende deres affald.”
Coop fortæller også, at den tynde film på bøtten sikrer samme indhold og holdbarhed som før.
Ændringen gælder alle kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount.