Alkoholnævnet kritiserer Suspekt-samarbejde.
Lige nu læser andre
Spritfabrikken Danmark har i et samarbejde med rapgruppen Suspekt markedsført et såkaldt ”begyndersæt” med tre alkoholholdige shotsrør med navnene ”Hundepik”, ”Lakrids” og ”Rent Slik”, som kunne købes i forskellige webshops – herunder i tabushop.dk, der sælger merchandise for Suspekt.
Alkoholreklamenævnet hæfter sig ved navnet ”Rent Slik” og betegnelsen ”begyndersæt”, idet erhvervsdrivende ved markedsføring af alkohol ifølge nævnets retningslinjer skal udvise ansvarlig adfærd ved at tage særligt hensyn til de sociale, sundhedsmæssige og forbrugermæssige aspekter, der er forbundet med alkoholindtagelse.
Skriver Alkoholreklamenævnet i en pressemeddelelse.
Over for Alkoholreklamenævnet fremfører Spritfabrikken Danmark, at begrebet ”Rent Slik” er en metafor fra Suspekts musikalske univers med en voksen betydning, der i slangform henviser til sæd og ikke til konfekture.
Læs også
Men det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at ”Rent Slik” ikke naturligt leder forbrugerens tanker mod sæd frem for konfekture, idet referencen til den konkrete sangtekst ikke forventes at være kendt i et bredt omfang.
Nævnet godtager heller ikke Spritfabrikken Danmarks argumentation om, at ”begyndersæt” signalerer en introduktion til produktserien af shotsrør.
”I den konkrete situation, hvor begrebet ”begyndersæt” sættes sammen med et alkoholprodukt med titlen ”Rent Slik”, bidrager det til et samlet indtryk, hvor den erhvervsdrivende ikke i tilstrækkelig grad har udvist hensyn til ansvarlig adfærd”, siger Alkoholreklamenævnets forperson, Marlene Winther Plas.
Af den grund udtaler nævnet kritik af Spritfabrikken Danmarks markedsføring og vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Spritfabrikken Danmarks markedsføring af alkohol ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer.