Mange elbilister har vænnet sig til at køre uden at røre bremsepedalen. Snart vil det ændre sig – i hvert fald i Kina.
Lige nu læser andre
I elbiler er det almindeligt, at bilen bremser automatisk, når føreren slipper speederen. Det kaldes regenerativ bremsning og har den fordel, at det tilbagefører energi til batteriet og dermed øger bilens rækkevidde.
Flere producenter har i de senere år ladet denne funktion bremse bilen helt til stilstand, hvilket betyder, at mange kørere stort set aldrig behøver at bruge bremsepedalen.
Det er netop denne tendens, de kinesiske myndigheder nu ønsker at bremse.
Skriver mediet elbil24.
Bekymring for sikkerheden
Kinesiske trafikmyndigheder mener, at regenerativ bremsning kan føre til dårligere kørefærdigheder og nedsat reaktionsevne hos bilister.
Læs også
En funktion, der gør det muligt at køre uden aktiv brug af bremsepedalen, kan ifølge myndighederne skabe en falsk tryghed og gøre førere mindre opmærksomme i trafikken.
Fra 2027 vil det derfor ikke længere være tilladt, at biler i Kina har regenerativ bremsning til stilstand som standardindstilling. Bilister skal aktivt vælge funktionen ved hver kørsel, hvis de ønsker at bruge den.
Skærpede krav til bremselys
Samtidig indføres der nye regler for bilens bremselys. Fremover skal bremselyset aktiveres, hvis bilen bremser med en kraft på over 1,3 m/s² – uanset om opbremsningen skyldes førerens brug af bremsepedalen eller blot fordi speederen slippes.
Reguleringen kan få konsekvenser for en række bilproducenter, især dem med høj regenereringsgrad som Tesla, der i sin Model Y tillader nærmest pedal-løs kørsel.
Mange biler tilbyder i dag også individuelle justeringer af bremseeffekten, f.eks. via køretilstande eller håndtag bag rattet.
Læs også
Det er endnu uvist, om andre lande vil følge trop, men tiltaget understreger, at den teknologiske udvikling i bilindustrien løbende bliver vurderet med trafiksikkerheden for øje.