Renseanlæg i fare - bro bliver akut revet ned

112

03/11/2023

Normalt er Døde Å stille og rolig, men den sidste tids massive regn har fået vandstanden til at stige betragteligt. Foto: RhinoMind, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Normalt er Døde Å stille og rolig, men den sidste tids massive regn har fået vandstanden til at stige betragteligt. Foto: RhinoMind, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Skrevet af J. Bøgen

Det er få centimeter, det drejer sig om.

Oversvømmelser er efterhånden blevet den nye normal her i landet - i hvert fald risikoen for oversvømmelser.

Og faktisk er det også tilfældet fredag morgen i en sådan grad, at man nu ser sig nødsaget til simpelthen at rive en bro ned.

Broen ligger på Ormslevvej, der krydser Døde Å i Viby i det sydlige Aarhus, og forklaringen på, hvorfor broen må lade livet, skal findes i Vibys Renseanlæg.

Vandstanden i åen er nemlig så høj, at det drejer sig om få centimeter, før renseanlægget bliver oversvømmet. Vandet fra renseanlægget kan nemlig ikke flyde hurtigt nok væk på grund af den forhøjede vandstand, og broen forhindrer de kritiske sidste centimeter vand i at kunne løbe væk.

"Det er kritisk. Så ville vi få spildevand ud over det hele og tilbagestuvning igennem rørene, der leder ned til anlægget. For hvis vandet ikke kan komme væk, løber det tilbage gennem rørene. Det er en situation, man ikke ønsker. Det ville samtidig betyde, at der vil gå flere måneder, før man kunne få rensningen op at køre igen," siger områdechef i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Simon Grünfeld, der er en del af den taskforce, der har taget beslutningen om at rive broen ned, til TV 2 Østjylland.

Lukket i lang tid

Når broen bliver revet ned fredag morgen, vil vandet kunne flyde nemmere igennem og væk fra renseanlægget.

Men nedrivningen betyder også, at Ormslevvej vil være spærret, hvilket sender de busser, der normalt kører den vej, ud på en omvej, ligesom også fodgængere og cyklister må finde alternative ruter.

Ifølge Simon Grünfeld kan der gå måneder, før en eventuel ny forbindelse over åen kan etableres.

Kommunens vejfolk er ved at se på, hvad der er af muligheder, men man vil ikke lave en forhastet lappeløsning. I stedet vil man lave en langtidssikret ordning, så man ikke står i en lignende situation igen i fremtiden.