‘Klik her! Haster! Din pakke mangler porto!’.
Har du modtaget en mail eller SMS med en lignende ordlyd i emnefeltet, er det ikke tilfældigt. Svindlere bruger bevidst psykologiske tricks – som fx at stresse os – når de vil narre os online.
Hvert år bliver omkring 150.000 danskere udsat for it-kriminalitet, og samlet set løber svindlen op i et trecifret millionbeløb.
Digital svindel fylder mere og mere i takt med, at digitale løsninger er blevet en integreret del af hverdagen: Vi kommunikerer online med det offentlige, køber varer på nettet og overfører penge på få sekunder fra vores telefon:
"Den digitale udvikling er vigtig for vores samfund, men den øger også risikoen for, at vi udsættes for svindel. Alle kan blive narret online, og der er derfor et stort behov for, at danskerne klædes bedre på til at beskytte sig mod digital svindel," siger formand for Det Kriminalpræventive Råd Erik Christensen og fortsætter:
"Kriminaliteten udvikler sig hele tiden i takt med nye teknologiske muligheder, som fx kunstig intelligens, og vi må som borgere og samfund være godt rustet til at beskytte os selv i fremtiden. Derfor sætter vi nu ekstra fokus på, hvordan vi kan udvikle den digitale robusthed," siger Erik Christensen.
Sværere at gennemskue
Digital kriminalitet kan fx være, når danskere bliver franarret pengebeløb af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken, myndighederne eller en person, man kender privat. Mange danskere udsættes også for snyd ved handel på nettet mellem private. Det kan være rigtig svært at gennemskue it-kriminalitet, når svindlen foregår digitalt fremfor ansigt-til-ansigt:
"Mange af vores sanser er sat ud af spil, når vi befinder os digitalt. Vi kan fx ikke aflæse kropssprog og mimik. Vi sænker paraderne, når vi slapper af derhjemme eller bruger vores devices på farten, og det nyder de kriminelle godt af," siger Tania Schimmel, forebyggelseschef i Det Kriminalpræventive Råd og uddyber:
"De kriminelle udnytter vores travlhed, vores hjælpsomhed og vores tillid til hinanden til at narre os, og det skal vi blive bedre til at afkode. Derfor lancerer vi nu en kampagne, der skal hjælpe danskerne med at opdage de kriminelles tricks og dermed undgå online svindel," siger Tania Schimmel.
Det Kriminalpræventive Råds nye kampagne stiller skarpt på nogle af de metoder og den manipulation, som it-kriminelle bruger. Samtidig giver kampagnen gode råd til, hvordan danskerne kan undgå at blive narret over fx mail, sms, telefonen og de sociale medier:
"Vi anbefaler, at man tager sig god tid og bruger sin sunde skepsis, når man kommunikerer digitalt. Det handler om at stoppe op og mærke efter, hvis man føler sig presset til at betale, svare, reagere eller klikke. Hvis personen, du er i kontakt med, har meget travlt eller fortæller dig noget, der gør dig utryg, kan det være et tegn på svindel. En god huskeregel er at få bekræftet, at du kommunikerer med den, som du tror, at du kommunikerer med," siger forebyggelseschef Tania Schimmel.
Gode råd til at undgå digital svindel
Stop op og tag dig god tid, inden du klikker, betaler eller deler personlige oplysninger. Det er vigtigt at undgå forhastede beslutninger.
Lyt til din mavefornemmelse. Ofte vil du fornemme, at noget er galt.
Vær opmærksom på faresignalerne, hvis kommunikationen ændrer sig pludseligt eller virker anderledes end normalt, og hvis du føler dig presset til at handle hurtigt.
Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med. Brug myndighedernes officielle kanaler, fx hovednummeret, og hvis det er en person, du kender, så ring selv op på det nummer, personen normalt bruger.
Del aldrig personlige oplysninger som fx mit MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner.
Om kampagnen
Kampagnen ’Stop op og undgå digital svindel’ kører på de sociale medier fra slutningen af august til oktober. I kampagnen indgår flere film, som viser, hvordan kriminelle udnytter vores travlhed, hjælpsomhed og tillid. Kampagnen giver gode råd til, hvordan man kan undgå at blive bedraget online.
Kampagnen tager afsæt i indsigter fra rapporten ’Digital Risikoadfærd’. Rapporten, som Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd står bag, viser bl.a., at vi er mere tilbøjelige til at falde for digital svindel, fordi vi ikke kan aflæse kropssprog og mimik. Rapporten viser også, at borgernes travle hverdagsliv er en væsentlig barriere for danskernes it-sikkerhed.