Politikreds med opråb: Har allerede fået 50 anmeldelser i år

112

19/04/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Opfordringen er særlgit rettet mod ældre danskere.

Sydøstjyllands Politi får løbende anmeldelser om svindel begået mod særligt ældre mennesker i politikredsen, og i den seneste periode har der igen været flere tilfælde. 

”Fremgangsmåden er ofte den samme i denne type svindelsager,” udtaler politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi og uddyber:

”En borger bliver kontaktet over telefon af en person, der eksempelvis udgiver sig for at være fra banken. Svindleren er typisk veltalende og tillidsvækkende og får overbevist borgeren om, at vedkommende er ved at blive svindlet, og at der for eksempel er mistanke om misbrug af kreditkortet. Det får borgeren til at udlevere kreditkort og i nogle tilfælde også pinkode, når en medgerningsperson, der også udgiver sig for at være fra en myndighed som eksempelvis banken eller politiet, efterfølgende dukker op på bopælen.”

Få talt med de ældre i din omgangskreds

”Vi har flere gange advaret mod denne type svindel, og det ser vi nu et behov for at gøre endnu engang, så de ældre borgere kan undgå at blive svindlet. Det er en meget udspekuleret og kynisk måde at udnytte vores ældre borgere på, og vi tager sådanne anmeldelser meget alvorligt,” understreger Michael Weiss og fortsætter:  

”Vi henvender os denne gang særligt til familiemedlemmer, venner, naboer, besøgsvenner og hjemmehjælpere, som er i kontakt med ældre mennesker. Vores opfordring til jer er at dele vores information med de ældre i jeres omgangskreds om aldrig at udlevere deres konto- eller kodeoplysninger. Bank, politi eller andre myndigheder efterspørger aldrig dette - hverken telefonisk eller ved at møde op på en adresse. Vi har i politikredsen udarbejdet en folder på en enkelt side med gode råd til at undgå at blive svindlet, som I kan printe og udlevere til de ældre. Den kan eksempelvis placeres ved telefonen, hvis der er tale om en fastnettelefon”. 

Smæk røret på hurtigst muligt

I nogle af forholdene om telefonsvindel lykkes det desværre for svindlerne at få franarret borgeren deres kreditkort samt pinkode og efterfølgende også at hæve penge på kreditkortet. 

”Vi ser heldigvis også eksempler på, at borgeren fatter mistanke i tide og smækker røret på meget hurtigt eller får spærret deres kort så hurtigt, at det ikke lykkes svindleren at hæve penge. Også i de tilfælde opfordrer vi til, at man anmelder opkaldet til os, da det kan hjælpe vores efterforskning af denne type sager,” fortæller politiinspektør Michael Weiss.

”I en anmeldelse, vi modtog i går, fremgår det, at en kvinde blev mistænkelig, da hun blev ringet op af en ukendt person, og at hun afviste, at personen, hun havde i røret, måtte komme hjem til hende for at afhente kreditkortet på grund af mistanke om misbrug af kortet. I stedet gik hun i banken, der med det samme anbefalede hende at kontakte politiet.”

Det kan være meget svært at gennemskue denne form for svindel, da svindlerne er ”dygtige” til at fremstå både tillidsvækkende og autoritative, og derfor er det politikredsens budskab, at bliver man ringet op og bedt om at udlevere kreditkort eller personlige oplysninger, så er det med at smække røret på hurtigst muligt. Efterfølgende kan man så selv kontakte banken for at høre, om det rent faktisk er dem, der har haft ringet.

Efterforskning af telefonsvindel-sager

”Vi tager alle anmeldelser om telefonsvindel alvorligt, og vi forsøger i hvert enkelt tilfælde at gøre, hvad vi kan for at opklare, hvem der står bag. Det arbejde handler blandt andet om at undersøge, hvordan svindlerenes fremgangsmåde har været, hvad deres signalement er samt muligheden for at de er blevet filmet af et overvågningskamera,” siger Michael Weiss.

I 2024 har Sydøstjyllands Politi modtaget omkring 50 anmeldelser om telefonsvindel begået mod ældre, og anmeldelserne stammer fra borgere i hele politikredsen - fra Horsens Kommune, Hedensted Kommune, Vejle Kommune, Skanderborg Kommune, Billund Kommune, Kolding Kommune og Fredericia Kommune. 

Del de gode råd med ældre i din omgangskreds

  • Fortæl dem om telefonsvindel og tricktyveri generelt, og mind dem om, at man ikke altid skal være høflig i telefonen. Hvis nogen beder om penge eller personlige oplysninger, så smæk røret på.

  • Forær dem en printet version af folderen ”Drop høfligheden og smæk røret på - undgå at blive svindlet i telefonen”. Her finder de gode råd til, hvordan man undgå at blive svindlet i telefonen.

  • Placér gerne folderen ved fastnettelefonen eller et andet sted, hvor den kan være til hjælp og bliver set.

Klik her for at downloade folderen ”Drop høfligheden og smæk røret på - undgå at blive svindlet i telefonen”.

Undgå at blive svindlet i telefonen

Vær altid opmærksom, hvis nogen ringer til dig uopfordret eller fra et ukendt nummer.

  1. Drop høfligheden og smæk røret på.

  2. Udlevér ikke personlige oplysninger eller bankoplysninger til personer, du ikke kender eller stoler på.

  3. Det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Politiet, banken eller en anden offentlig myndighed vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge eller udlevere dine personlige oplysninger.

  4. Ring til dine pårørende, banken eller den påståede myndighed, hvis du bliver det mindste i tvivl.

  5. Ring til politiet på 114, hvis du har været udsat for telefonsvindel.