Ikke kun private - mindst ni danske banker snyd af telefonsvindlere

112

12/02/2025

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

I nogle tilfælde tog det svindlerne mindre end ét minut at nå i mål med sit foretagende.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Et kriminelt netværk af telefonsvindlere har ikke blot ramt danske borgere, men har også succesfuldt bedraget flere af landets største banker.

Ifølge lydoptagelser, som TV 2 og TjekDet har fået adgang til, har svindlerne lokket penge ud af danskere ved at udgive sig for at være politiet eller banker. Senere har de ringet til bankerne og fået beløbsgrænser hævet eller kort genåbnet, hvilket har givet dem adgang til endnu flere penge fra ofrenes konti.

Ni banker, herunder Nordea, Danske Bank og Sydbank, er blevet snydt af svindlerne, der benytter samme fremgangsmåde hver gang.

Tog kun ét minut

I nogle tilfælde har svindlerne hurtigt fået deres mål opfyldt – som for "Erling", der på blot ét minut fik Ringkjøbing Landbobank til at genåbne et kort, der var blevet spærret på grund af mistænkelige transaktioner.

Ifølge it-ekspert Sune Gabelgård er det "rystende", at bankerne ikke er i stand til at gennemskue svindlerne, selvom de arbejder systematisk.

En anden sag involverer en svindler, der udgav sig for at være en kunde, der ønskede at hæve sin beløbsgrænse fra 50.000 til 75.000 kroner. Medarbejderen fra Nordea stillede ikke relevante spørgsmål for at bekræfte svindlerens identitet, og kortet blev hurtigt opdateret.

Sune Gabelgård mener, at bankerne ikke stiller tilstrækkelige spørgsmål for at beskytte sig mod svindel. Han påpeger, at bankpersonalet skal uddannes bedre for at kunne håndtere de sofistikerede metoder, svindlerne anvender.

"Udspekulerede svindlere

Bankerne har reageret på svindelforsøgene og arbejder på at forbedre deres sikkerhedsforanstaltninger. Nordea har eksempelvis udtalt, at de svindelforsøg, der er beskrevet, er udført af "udspekulerede svindlere" og at de konstant arbejder på at forbedre sikkerheden.

Trods disse foranstaltninger er det klart, at svindlerne er yderst velorganiserede og forberedte. De har et stort kendskab til deres ofre, hvilket gør det svært for bankerne at beskytte sig mod dem, selv når de stiller flere sikkerhedsspørgsmål.

Sune Gabelgård mener, at bankerne skal forfine deres processer og opkvalificere medarbejderne for at kunne håndtere de nye trusler på en effektiv måde.