Det er ikke uden risiko at sætte sig bag rettet på en bil.
Lige nu læser andre
Når danske bilister færdes i trafikken, skal de holde godt øje med hvad der sker foran dem.
Der er cyklister overalt, lastbiler på motorvejen og familier på vej til og fra fritidsaktiviteter.
Derfor tænker man også ofte over, hvor meget der egentlig kan ske på et splitsekund i trafikken.
Det gælder både herhjemme og i resten af Europa, hvor millioner af mennesker hver dag bevæger sig ud på vejene.
Der følger dog altid et ansvar med, når man sætter sig bag rattet.
Læs også
Nye tal fra EU viser endnu en gang, hvor meget der er på spil, når europæerne kører afsted.
Det skriver Autoparts24 i en pressemeddelelse.
Nedgang i dødsfald
Ifølge EU kommissionen mistede 19.940 mennesker livet på de europæiske veje sidste år.
Det svarer til et gennemsnit på 45 døde per million indbyggere, og udviklingen går den rigtige vej, da det er to procent færre end året før.
EU arbejder efter en klar målsætning om at halvere antallet af trafikdræbte i 2030 og nå tæt på nul i 2050, og den ambition, der kræver markante forbedringer i alle medlemslande.
Læs også
Kommissæren for bæredygtig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas, sagde i den forbindelse. “Selvom tallene er i fremgang, så skal vi altid huske, at bag hver statistik, findes der familier og lokalsamfund, der lider. Det faktum, at næsten 20.000 mennesker mistede livet i trafikulykker sidste år, er uacceptabelt.”
Store forskelle i Europa
Nogle lande har langt større udfordringer end andre. Rumænien ligger øverst på listen med 78 dødsfald per million indbyggere.
Bulgarien følger tæt efter med 74. I den anden ende finder man Norge som Europas sikreste land med 16 dødsfald.
Danmark placerer sig også pænt på listen. Her endte tallet på 24, hvilket giver en delt fjerdeplads blandt de mest trafiksikre lande.
Mange danskere kører jævnligt til grænsen for at handle, og det er tydeligt, at der kan være stor forskel på trafiksikkerheden fra land til land.
Læs også
Tallene viser også markante udsving. Litauen og Letland havde de største forbedringer med store fald i antallet af trafikdræbte.
Cypern og Estland gik derimod den anden vej med markante stigninger.