Det skal give førstehjælperne mulighed for at signalere deres opgaver, men uden at de får lov til at overtræde færdselsreglerne.
Ministeren har forklaret, at blinkene ikke skal give de frivillige prioritet i trafikken, men blot fungere som et opmærksomhedssignal, så de undgår at blive stoppet af politiet under en førstehjælpsopgave.
Det er imidlertid ikke alle, der er lige begejstrede for det nye forslag.
Råd advarer om nye farer
Selvom transportministeren ser en potentiel fordel i ordningen, møder han kraftig modstand fra de organisationer, der repræsenterer de frivillige førstehjælpere. Dansk Råd for Genoplivning (DRG), der blandt andet omfatter hjerteløbere fra organisationer som Røde Kors og Falck, advarer mod at give frivillige førstehjælpere lov til at bruge grønne blink.
Ifølge mediet beredskabsinfo.dk har DRG sendt et papir til transportministeren, hvor rådet påpeger, at de frivillige ikke har den nødvendige uddannelse i hurtig og sikker kørsel, som ambulancepersonale har, hvilket kan føre til farlige situationer i trafikken.
DRG frygter derfor, at det at bruge grønne blink kan skabe forvirring blandt trafikanterne og underminere respekten for de blå blink, som anvendes af professionelle redningsfolk.
Kan udvande de blå blink
Derudover er DRG bekymrede for, at ordningen kan udvande betydningen af de blå blink, der allerede er en stærk indikator for akut opgave.
De mener, at det kan blive svært for almindelige trafikanter at skelne mellem, hvordan de skal reagere på de to forskellige blinktyper, og dermed skabe en risiko for farlige trafikforhold.
Desuden understreger DRG, at der ikke bør være krav om særligt udstyr, som grønne blink, for at kunne være en del af indsatsen for at redde liv.
Beredskabsinfo har forsøgt at få en kommentar fra Transportministeriet, men det har ikke været muligt.