Intet mindre end hver fjerde danske bilist har prøvet at køre langt på ferie, selvom de måske tænkte, at de var for trætte til at køre i bil i så mange timer.
Og 43 procent har prøvet at køre bilen i mere end seks timer i streg. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for GF Fonden.
Og det er en stor udfordring – især her med indgangen til sommerferien, hvor mange pakker bilen og kører sydpå. Og netop træthed bag rattet er et tabu, som GF Fonden vil gøre op med.
"Træthed bag rattet er det sidste tabu i trafikken. Vi er opmærksomme på fart, spritkørsel og brug af mobilen bag rattet – men træthed og bilkørsel taler vi sjældent med hinanden om, og det skal der gøres noget ved. For det er et reelt samfundsproblem, som godt nok er mest udbredt blandt de unge, men som rammer alle aldersgrupper," siger Helle Nielsen fra GF Fonden og fortsætter:
"Problemet er især relevant her i ferietiden. Mange kører længere strækninger, end de plejer og under andre forhold, end de plejer – og nogen har måske også en tendens til at overvurdere, hvor langt de rent faktisk kan køre, inden de bliver for trætte. Det øger risikoen for farlige situationer, der i værste fald kan ende med en ulykke."
Tag en kop kaffe og et hvil
Når de danske bilister bliver spurgt, hvad de så gør for at undgå at falde i søvn, når de kører bil, så er svarene meget forskellige.
47 procent siger, at de stopper bilen og får noget frisk luft, 40 procent ruller vinduet ned, og 32 procent hører høj musik eller synger.
Ikke desto mindre, er den mest effektive kur mod farlig træthedskørsel faktisk noget helt andet end ovenstående. Det fortæller søvnekspert Birgitte Hinz, som her kommer hun ind på, hvad man skal gøre, hvis man oplever massiv træthed på en køretur.
"Drik en hurtig kop kaffe - og tag så en powernap med det samme. Kaffen giver nemlig et koffein-kick, som først starter efter 15-30 minutter. Dét sammen med en opkvikker i form af en minilur er nok til at give lidt ekstra energi, så du kan nå frem til din destination uden at sætte trafiksikkerheden over styr. Derudover er et godt råd at skifte chauffør jævnligt, hvis det er muligt – på den måde har man altid en frisk chauffør bag rattet," siger hun.
Hun understreger, at man maksimalt bør køre et par timer efter sin "mokka og morfar". Hvis man har brug for at køre i længere tid, bør man gøre holdt og få en god nats søvn.