Advarer mod snu elselskaber: Kunder bliver flyttet, uden de ved det

112

16/10/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skrevet af J. Bøgen

Adskillige elkunder har oplevet, at de – uden at de ved af det – har fået en ny elleverandør.

Skruppelløse elselskaber er tilsyneladende begyndt at overføre elkunder fra andre selskaber, uden at den enkelte kunde har bedt om det. Det kræver kun, at de kender kundens adresse og CPR-nummer.

Green Power Denmark har kendskab til to selskaber, som tilsyneladende benytter en vildledende og i nogle tilfælde aggressiv praksis, som kan være i strid med markedsføringsloven.

Selskaberne kan have fået fat i forbrugerens navn, adresse og CPR-nummer fra databaser, som sælger den slags. De kan også over telefonen have vildledt forbrugeren til at udlevere oplysningerne.

"Hvis man kender en forbrugers adresse og CPR-nummer – og er skruppelløs nok – kan man flytte en forbruger over til sit eget selskab, uden at forbrugeren ved det. Vi er bekendt med, at det er sket i en række tilfælde, og det er en praksis, som vi skal have stoppet," siger Martin Dam Wied, afdelingschef i Green Power Denmark.

Hold øje med regningen

Som forbruger skal man reagere, hvis elregningen pludselig kommer fra et nyt elselskab. Den tidligere leverandør kan eventuelt hjælpe med at skifte tilbage, hvis man har været udsat for denne ulovlige fremgangsmåde.

"Hvis man har været udsat for denne type svindel, skal man hurtigst muligt skifte til en anden leverandør. Det er heldigvis altid muligt," siger Martin Dam Wied.

Klima-, energi- og forsyningsministeren har indledt en dialog med blandt andre Green Power Denmark om at få indført regler, som kan stoppe de brodne kar blandt elleverandørerne. De her eksempler understreger vigtigheden af ny stram linje.

Relativt let at etablere

Det er relativt let at etablere et selskab og begynde at sælge strøm. Og enkelte selskaber er desværre ikke interesseret i at drive en seriøs forretning – til stor skade for kunderne og de seriøse elleverandører.

"Der er tale om et mindre antal selskaber, som udnytter uopmærksomme forbrugere og desværre giver hele branchen et dårligt ry," siger Martin Dam Wied.

I de senere år har mange forbrugere prøvet at blive ringet op af pågående telefonsælgere fra enkelte elleverandører. Det har ført til et stort antal klager hos Forbrugerombudsmanden om ulovligt telefonsalg og vildledende eller aggressiv markedsføring.

Det er nyt, at visse selskaber foretager skift af elleverandør uden forbrugerens medvirken. Green Power Denmark håber, at Forbrugerombudsmanden vil gribe ind.

"Vi opfordrer forbrugerne til at klage til Forbrugerombudsmanden, hvis man uønsket er blevet flyttet over til et andet elselskab. Forbrugerombudsmanden plejer at tage sager op, hvis der er mange klager over de samme selskaber og deres adfærd," siger Martin Dam Wied.